23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Gesmolten hart

Een paar jaar geleden liep Minette Lommers van Den Ekkerman mee op de zwemzaal en was zij vol verbazing over hoe respectloos sommige ouders en kinderen waren naar het personeel. Van deze ervaring heeft zij een blog geschreven, wat later een van de best gelezen blogs werd van ZwembadBranche: ‘Sorry… Excuses namens onze toezichthouders’. Het het ‘omdenk’-karakter maakte veel los bij onze lezers. Zij doen namelijk ook maar ‘gewoon’ hun werk en willen vooral dat iedereen weer veilig het water uitkomt. Deze keer deelt Minette opnieuw een ervaring. Wees gewaarschuwd, het is dit keer een positief -echt gebeurd- verhaal.

Warm

Een middag op de zwemzaal deze week. De temperatuur buiten was al opgelopen naar de 30 graden, dus ook midden in de zwemzaal was het zweten geblazen. Nu had ik ervoor kunnen kiezen om achter mijn bureau te gaan zitten, maar ik vond het voor de afwisseling ook wel weer een keer fijn om in de zwemzaal mee te draaien. Ook een mooie gelegenheid om met het personeel daar even te sparren en te praten, uiteraard met de ogen altijd gericht op het water. Het aantal bezoekers viel mij overigens helemaal niet tegen. We hadden toch nog redelijk wat ouders en kinderen in het water liggen, die heerlijk spetterend veel plezier hadden en lekker koel bleven.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Plagen

In de tijd dat we vanwege het coronavirus gesloten waren, was er een speciale sfeer ontstaan onder de zweminstructeurs. Op het moment dat we weer langzaam opstartten, was die sfeer helaas een beetje verdwenen. Hier had ik het met een collega over en al pratende kwamen we op mijn tijd bij de Tongelreep. Nog heerlijk jong en onbezonnen maakten we er een wedstrijdje van om elkaar (collega’s) te plagen door elkaar bijvoorbeeld te laten schrikken, of nat te gooien. We keken elkaar aan en wisten dat dit de factor was die we momenteel misten op het zwembad. Om dat te veranderen zullen we daar zelf ook actie in moeten ondernemen en plannen moeten maken. Dat jonge is er bij mij een beetje vanaf, maar het onbezonnen nog niet!?

Extra’s

Ondertussen hadden we voor de bezoekers wat extra’s in het water gelegd. Het was niet zo super druk, dus dan is het fijn als je iets extra’s kunt bieden. Kost helemaal niets, levert wel veel vrolijkheid op en dat is toch het belangrijkste. Wat oudere jeugd met een baby vroeg (tegen beter weten in) of zij ook over de kinderloopmat mocht lopen. Tegen de dunste van het stel zei ik: ‘jij bent te zwaar, maar hij mag het zeker proberen!’ wijzend naar degene die iets meer kilo’s aan zijn lijf had zitten. De trend was gezet, met een luid gelach als gevolg. Even later liep ik weer langs. De baby die in de maxi cosi lag was net wakker geworden. Ik keek heel lief naar hem en meteen vielen zijn ogen weer dicht… mijn hart was bijna gesmolten.

Jeugd

De hele middag hadden we ook wat jeugd binnen, een aantal meiden en ook twee jongens van rond de 13-14 jaar. De leeftijd dat ze wat stoerder worden en zich daar ook naar gedragen. Vaak levert dit frustraties op bij het personeel, omdat je dan heel de middag die jongens loopt te waarschuwen. Deze jeugd weet ook feilloos tot het uiterste te gaan, maar dan zo dat ze net nog niet naar huis worden gestuurd. Maar de jongens zijn heel de middag heerlijk aan het spelen geweest. Met zijn tweeën in het recreatiebad, in de glijbaan, even wat lekkers kopen en weer spelen in het water, zonder iemand überhaupt lastig te vallen of zich niet aan de regels te houden. Op het einde van de middag ben ik naar ze toe gelopen en heb ik ze gecomplimenteerd.

Nooit vergeten

Roepen dat iemand iets verkeerd doet, is heel makkelijk. Maar als je dan helemaal geen problemen hebt gehad op die middag, vind ik dat je dat dan ook even mede mag delen. De reactie die ik kreeg? ‘Maar mevrouw, wij zijn al super blij dat jullie open zijn en dat we met dit warme weer heerlijk mogen komen zwemmen. Waarom zouden we dan vervelend gaan doen? Dat heeft toch sowieso geen enkel nut’. Jullie begrijpen nu waarschijnlijk de titel van deze blog: mijn hart smolt ter plekke! Niet van de warmte, maar van deze mooie woorden. Wat fijn om te ervaren dat er natuurlijk ook zulke nette jongens rond lopen. Mijn dank is groot, dit ga ik mijn hele leven niet meer vergeten.

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Mail naar info@zwembadbranche.nl


advertentie

Dewi Online