23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Employee experience: de doordachte roadtrip van jouw mensen

Het werven van personeel is in deze tijd niet gemakkelijk. En dat is dan een behoorlijk understatement. Contracten zijn niet altijd aantrekkelijk genoeg, te weinig uren en een te laag salaris. Maar er is meer waar je rekening mee moet houden om te zorgen voor een aantrekkelijke werkplek, het gaat ook om de employee experience. Tamara Boot is directeur Maatwerk Arbeidsadvies en licht in deze blog het belang ervan toe en vertelt je hoe je het in de praktijk toepast.

Van onboarding tot exit

Van onboarding tot exit krijg je als werkgever de ultieme kans om de bevlogenheid te versterken en ervoor te zorgen dat je medewerkers werken op de allerleukste plek die zij zich maar kunnen voorstellen. Hoe je dit doet? Door na te denken over alle aspecten van het werk in de reis die jouw medewerker maakt van af het prille begin. Als je dit doet met oprechte aandacht en interesse, ontstaat er een employee experience die leidt tot een op groei gericht, duurzaam, zeer bevlogen en goed presterend personeelsbestand waar je je als organisatie kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrent.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Zes fasen

Er zijn zes fasen waar je rekening mee moet houden:

  1. Aantrekken: Wees aantrekkelijk. Er is een sterke correlatie tussen mensen die trots zijn om bij hun organisatie te werken en de mensen die hun organisatie als werkgever aanbevelen bij anderen. De gehele employee experience draagt bij aan jouw promotie als geweldige werkgever.
  2. Onboarding: Het verwelkomingsproces waardoor nieuwe medewerkers zich welkom en veilig voelen en de voor hen relevante kennis opdoen zodat ze zo snel mogelijk efficiënt en zelfverzekerd aan het werk kunnen.
  3. Ontwikkeling: Wanneer mensen de kans krijgen zich te ontwikkelen, zien ze kansen om hogerop te komen of beter in hun vak te worden wat leidt tot meer bevlogenheid.
  4. Bevlogenheid: Dit heeft direct invloed op belangrijke parameters zoals de mate van tevredenheid, personeelsbehoud, vertrouwen, klantgerichtheid, productiviteit en eigenaarschap.
  5. Presteren: Het prestatieniveau is gekoppeld aan motivatie. Wat mensen motiveert en waardoor ze beter presteren zijn bijvoorbeeld factoren als groeikansen, financiële beloning, niet-financiële prikkels en ondersteuning door de leidinggevende. Maar ook de vrijheid om beslissingen te nemen en zelf te beslissen hoe je je werk doet, leidt tot meer eigenaarschap en motivatie en dus betere prestaties.
  6. Exit: het is belangrijk dat je er alles aan doet om de employee journey zo lang mogelijk te maken zodat er minder vaak mensen vertrekken. De kosten voor vervanging van een medewerker kunnen immers oplopen tot twee keer het jaarsalaris. Áls iemand toch besluit te vertrekken, is het van groot belang dat het afscheid goed verloopt zodat je een ambassadeur van jouw organisatie de maatschappij in stuurt. Ex-medewerkers zullen eerder talentvolle mensen naar je verwijzen als ze zelf een positieve ervaring hebben gehad.

Het is belangrijk om je employee experience goed te monitoren. Er zijn diverse meetapplicaties beschikbaar die je daarvoor kunt inzetten. Met een app kunnen medewerkers wekelijks bevraagd worden hoe zij bepaalde zaken ervaren en in welke mate zij werkgeluk ervaren. Op die manier wordt data gegenereerd waarmee de werkgever ]continu kan sturen op welbevinden van de medewerkers en indien nodig kan bijsturen. Maar uiteindelijk is het een instrument dat ondersteunend werkt. Er gaat natuurlijk niets boven het maken van oprechte verbinding door regelmatig met medewerkers in gesprek te gaan en voor hen open te staan.

Deze blog is geïnspireerd op een blog van Tamara Boot, als directeur Maatwerk Adviesbureau ondersteunt zij mensen en organisaties bij arbeidsgerelateerde zaken.