Een kwaliteitsimpuls voor het zwemonderwijs of de genadeslag voor de branche?

Gisteren was het zover. Al lang is er over gesproken, maar dan eindelijk is het officieel: de lancering van het nieuwe zwemdiploma van de KNZB. Onder de naam Super Spetters brengt de KNZB een eigen diploma op de markt. Zwemveilig in 10 maanden en 1 diploma, dat is waar Super Spetters voor staat. Uit de eigen gelederen van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ ontstaat een concurrent voor het Zwem ABC. Vraag is dan ook: Wat betekent dit voor het zwemonderwijs en de zwembranche?

Er is binnen de KNZB lang aan gewerkt, een eigentijds zwemdiploma dat beter past in deze tijd. Uit onderzoek maakt de KNZB op dat het Zwem ABC aan populariteit verliest onder de ouders. Het duurt lang, is ingewikkeld voor kinderen en lijkt al het zwemplezier onder de jonge zwemmertjes te doen verdwijnen. Met als resultaat minder kinderen die voor het volledige Zwem ABC gaan en nog minder kinderen die blijven zwemmen na hun diploma. Een logisch gevolg was daarom volgens de KNZB een heroverweging van het huidige diploma.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Super Spetters
In samenwerking met Jacco Verhaeren (voormalig technisch directeur KNZB en bondscoach) en Ton van der Eerden (opleidend docent aan het CIOS in Sittard) heeft de KNZB het diploma Super Spetters ontwikkeld. Met deze methode leren de kinderen in 10 maanden zwemmen door 2 keer per week 45 minuten te lessen. Uit de pilot blijkt dat de kinderen zwemveilig zijn en alle 4 de zwemslagen beheersen. Tijdens de persconferentie in het Haagse bad Hofspetters laat Alice Schols van de KNZB weten dat alleen de volgorde anders is dan bij het Zwem-ABC. “Eerst leren ze de rug- en borstcrawl, dan de enkelvoudige rugslag en tot slot de schoolslag.” Daarnaast kent de methode ook survivalelementen zoals oriëntatie onder water, watertrappen en drijven. Verder maken de kinderen tijdens de zwemlessen gebruik van een badmuts, zwembril en zoomers. Schols: “Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op de zwemslagen en leren ze het sneller. Tevens maken we geen gebruik van drijfmiddelen, eventueel wel van plankjes.” Voor het behalen van je zwemdiploma moet je uiteraard kunnen zwemmen zonder zwembril, zoomers of plankjes. Verder is er meer aandacht voor communicatie en is er een beloningssystematiek ontwikkeld in de vorm van een zwemboek. Hierin staan de elementen goed uitgelegd voor ouders en kinderen en met stickers worden de kinderen elke keer als ze een stap hebben afgerond beloond.

Marktwerking
Zwemveilig, maar dan in 10 maanden. Het had wat voeten in aarde. Wel of geen schoolslag, dat was vooral de grote vraag. Nu blijkt de schoolslag wel onderdeel uit te maken van het diploma, maar de crawlslag staat centraal en volgens Verhaeren niet zonder reden. “We zijn ongeveer het enige land waar met de schoolslag wordt gestart. Maar een borstcrawl is juist een veel natuurlijkere beweging voor een kind en daarom veel makkelijker aan te leren”, zo laat hij de pers weten. Daarbij stimuleert Verhaeren de diversiteit in het aanbod dat hiermee is ontstaan. ”Marktwerking doet een product goed. Het diploma is er, het is nu aan de branche.” En ziet de oud-bondscoach de nieuwe zwemlesmethode als kwaliteitsimpuls voor de zwemles. Het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ is niet te spreken over de lancering van het nieuwe diploma, een concurrent voor het eigen Zwem-ABC. Men twijfelt aan de zwemveiligheid en vindt dat kinderen te veel in een keurslijf worden geduwd. Daarnaast zijn ze omgerekend niet eens in veel minder lesuren klaar. Het lijkt er dan ook op dat de branche vandaag een stap verwijderd is geraakt van een oplossing voor de bestuurlijke crisis in het platform. Jan Kossen (directeur KNZB) vindt echter niet dat zij zich hiermee afzetten tegen hun partners in het platform. “De branche staat onder druk, maar komt niet tot vernieuwing. Of het duurt heel lang, we hebben dit gezien met de invoering van het licentiesysteem. Als je wilt veranderen is een minder orthodoxe aanpak inderdaad soms de manier. Maar ik ben ervan overtuigd dat we met deze methode veel meer kunnen winnen dan verliezen.”

Een kwaliteitsimpuls voor het zwemonderwijs of de genadeslag voor de branche? Een ding is in iedergeval wel duidelijk: de zwemouders krijgen er een keuze bij. Blijft wel de vraag of de zwemouder in staat is hierin een keuze te maken. Uit het Nationaal Onderzoek Zwemouders blijkt dat zo’n 86% van de 3000 zwemouders aan geeft waarde te hechten aan een landelijke norm voor het leren zwemmen zoals het Zwem-ABC. Maar een landelijke norm lijkt nu steeds verder weg. Waar we in iedergeval over uit zijn als branche en zwemouders is dat de zwemveiligheid van het kind centraal moet staan. Is dat nu zo? De tijd zal het leren.

breuk


advertentie

Aquatickets

Een gedachte over “Een kwaliteitsimpuls voor het zwemonderwijs of de genadeslag voor de branche?

  1. Hosanna! De operatie is weer volledig geslaagd, helaas is de patiënt overleden.

    Hoe gaan we dit aan het kind uitleggen? (aan een kind van 4/5 jaar oud met een nog beperkte cognitieve- en sociaal-emotionele ontwikkeling? Zie verklarend pagina 29-33 boek 2a3a ALH IWA 1)

    Hoe gaan we dit bij de ouders, c.q. klanten, verhelderen?

    Deze situatie roept bij mij trieste herinneringen op. Zoals de introductie door de NVZ van de STA’s als tegenhanger van het oude KNZB/MOW A en B in de jaren ’70. De introductie van het BasisZwemdiploma door de NRZ als vervanger van oud A en B en concurrent van de STA’s in de jaren ’80. De introductie van het Zwem-ABC door de NPZ-NRZ in de jaren ’90. Het resulteerde steeds weer in een verzuiling met differentiatie in opleidingswegen en certificering tot gevolg. Dit alles werd goed gepraat met de dooddoener “marktwerking”. En nu is het dus weer zover. De uitkomst en het beoogde resultaat zal door bv. Maurice de Hond op grond van de historische kengetallen met een nauwkeurigheid van 99% kunnen worden vastgesteld. Uitkomst: we gooien het kind weg met het badwater!

    Onze branche doet steeds weer verwoede pogingen om serieus te worden genomen. We zetten ons gezamenlijk in voor beroepsmatige en onderwijskundige erkenning. Maar op deze wijze zal het niet gaan lukken. Ik schaam me diep voor deze tentoonspreiding van amateurisme!

Reacties zijn gesloten.