Een goed gesprek met bezoekers of collega’s? Praten begint met luisteren!

De zwembaden mogen 19 mei de deuren openen voor andere activiteiten behalve zwemles. Goed nieuws zou je zeggen. Maar de meningen zijn verdeeld. Op onze poll op Facebook blijkt dat bijna de helft vindt dat de versoepelingen weinig verschil maken en een derde is er wel blij mee. Nu kan het dus heel goed zijn dat je hierover met je collega’s van mening verschilt. Of dat bezoekers het niet begrijpen en eigenlijk meer willen. Een goed gesprek kan dan helpen. Hoe je dat doet? Hierbij een paar tips.

Goed gesprek

Een goed gesprek, wie wil dit nou niet? En dan hoeft dan zeker niet altijd een gesprek te zijn waarin je de wereldproblematiek oplost, hoewel als iemand de antwoorden heeft houd ik mij aanbevolen, maar als iemand ergens mee zit of iets niet begrijpt is het fijn als je iemand kan helpen. Of andersom. Geïnteresseerd las ik dan ook op de site van Psychologie Magazine tips voor een goed gesprek. Rode draad? Het begint met luisteren. Oke dit is misschien een open deur, maar hoeveel mensen luisteren echt? Bied jij jouw collega’s of bezoekers altijd echt een luisterend oor of ben je geneigd om gelijk met oplossingen te komenof jouw eigen mening te geven?


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



  1. Begrijp anderen
    Dit is een belangrijk tip voor een conflictsituatie of onenigheid. Het mooiste is als je een win-win situatie kunt bereiken. Hoewel je als de gemoederen hoog oplopen dit misschien niet direct in je opkomt. Op lange termijn is dit uiteraard wel beter, we leven nou eenmaal niet alleen op de wereld. Maar dit vergt wel dat je ook daadwerkelijk weet wat een win situatie is voor een ander en ook bereid bent hierin mee te denken. In conflictsituaties wil iedereen vooral zelf begrepen worden, luisteren is dan vaak niet meer aan de orde. Wat kan helpen is om jezelf te dwingen een samenvatting te maken van hetgeen de ander zegt. Hiermee laat je zien dat je luistert en je begrijpt de ander beter. Wat daarbij ook helpt is dat je andere persoon in het conflict daarmee een beter gevoel geeft, het maakt vaak ook duidelijk dat de soep toch niet zo heet hoeft te worden gegeten als deze wordt opgediend. En zo bereik je toch weer eerder een win-win.

Lees ook: Feedback: aannemen, uitpakken én gebruiken!

  1. Relativeer kritiek
    Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om geconfronteerd te worden met tekortkomingen in de ogen van een ander, maar ook hiervoor geldt dat je moet blijven luisteren. Natuurlijk is het niet leuk om kritiek te krijgen. Complimenten vinden we soms ook lastig om te krijgen, maar die krijgen we natuurlijk wel veel liever. Maar uiteindelijk is kritiek ook een compliment, iemand waardeert jou dusdanig dat hij of zij jou graag wil helpen om het beter te doen. Het is een kans om jezelf te verbeteren. Goed voor jou, maar ook voor jouw collega. En natuurlijk kun je soms kritiek ook maar beter laten gaan. Maar hoe beter je jezelf kent, des te beter je weet met welke kritiek je aan de slag moet en welke je beter kunt negeren.
  2. Stel vragen
    Een belangrijk punt om te onthouden als mensen bij jou komen met hun problemen: neem dit probleem niet over. Hoe cru het ook klinkt, maar het is niet jouw probleem en dit wil je graag zo houden. Je kunt nou eenmaal niet altijd andermans problemen oplossen. Sterker nog, je bent hiervoor ook helemaal niet verantwoordelijk. Wat kun je wel doen? De ander helpen om zijn of haar probleem zelf op te lossen. En dit begint met het vragen wat de ander al gedaan heeft om het probleem op te lossen. Luisteren, vragen stellen en begrip tonen zijn de sleutelwoorden. Hier hoort dus niet bij de ander vertellen wat die moet doen…