Een gezonde leefstijl door ‘Zelf-coaching van gezond gedrag’

Mede door de coronapandemie is tegenwoordig de aandacht voor een gezonde leefstijl groot. Maar om dit goed vol te kunnen houden is niet altijd gemakkelijk. Naast de ondersteuning van anderen moet je toch echt het grootste deel van de tijd (24/7) jezelf coachen. Hoe kun je je eigen gedrag managen? Deze vraag staat centraal in het boek ‘Zelf-coaching van gezond gedrag’ en aan de hand van de drie sleutelwoorden ‘zelf-coaching, gezondheid en gedrag’ geeft men inzicht in hoe je kunt werken aan een gezonde leefstijl en vooral ook hoe je deze kunt behouden.

Gezondheid, gedrag en zelf-coaching

Slechts enkele keren per jaar een vette hamburger eten, zal niet slechts zijn voor je gezondheid en zorgen voor een lagere kwaliteit van leven. Eet je tien hamburgers per week, dan wordt het anders en wordt het tijd om te werken aan een gezonde leefstijl.
Maar als het gaat om gezondheid, sta je zelf aan het roer en kun je dus ook leren om zelfbepalend en zelfverantwoordelijk te zijn. Je bent eigenlijk vooral een zelf-coach voor gezond gedrag. Hoe kun je dan zo goed mogelijk je eigen gedrag managen? Auteur Jan Middelkamp, gedragswetenschapper en bewegingswetenschapperauteur, laat hiervoor drie sleutelwoorden uitgebreid in het boek ‘Zelf-coaching van gezond gedrag’ aan bod komen: zelf-coaching, gezondheid en gedrag.

Lees ook: Gezonde leefstijl: voldoende zwemmen én niet te veel zitten

BRAVO

Uiteindelijk komt het allemaal neer op gedrag, reden dat dit ook het speerpunt is van het boek. Als het gaat om gezond gedrag, dan wordt vaak een simpele afkorting gebruikt: BRAVO. Dit staat voor Bewegen (zwemmen…), Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning, de Z van Zitten wordt hier nog aan toegevoegd. Alle BRAVO-factoren worden in een apart hoofdstuk behandeld. Zo leer je dat bewegen en trainen de belangrijkste factoren zijn als het gaat om gezondheid. Onderzoek stelt echter dat je beter fit en vet kunt zijn, dan niet-fit en slank. Als het gaat om niet bewegen of nooit trainen, merk je de gevolgen vrijwel nooit direct en dus mis je een belangrijke motivator om direct iets te doen. Maar het is wel degelijk belangrijk om vitaal te zijn, het kan chronische ziekten voorkomen en je immuunsysteem versterken. Inmiddels weten we hoe belangrijke dat laatste is.

Voor wie?

Voor wie is dit boek? Dit boek is een bescheiden, praktische informatiebron en handleiding voor iedereen die meer grip wil krijgen op zijn of haar leefstijl. Vanuit een wetenschappelijk perspectief krijg je meer inzicht in de mechanismen achter je eigen gedrag en leer je om diverse technieken voor gedragscoaching toe te passen. Daarmee is het niet alleen van waarde voor mensen die willen werken aan een gezonde leefstijl, maar ook voor als professional in de zwembranche kun je hier veel van leren over leefstijl en het coachen van klanten.

‘Zelf-coaching van gezond gedrag’ is te bestellen via BlackBoxPublishers