Zit je te veel? Ga in het water liggen!

Van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder zit 26% meer dan 8,5 uur op een gemiddelde dag. Nederland is hiermee ‘Europees kampioen zitten’, in de rest van de EU is dat met 11% een stuk lager. Het verschil is daarmee groot, in geen enkel ander land zit zo’n groot deel van de bevolking zoveel uren per dag. Met alle risico’s van dien, want inmiddels weten we hoe ongezond zitten is. Dus we moeten minder zitten en meer in het water liggen.

Ongezond

Uit eerder onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat langdurig zitten het risico verhoogt op hart- en vaatziekten. Mensen die meer dan 8 uur per dag zitten en weinig bewegen, hebben 74% meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten en veel bewegen. Ook gaat langdurig zitten gepaard met een hoger risico op vroegtijdig overlijden. Meer dan 8 uur per dag zitten, leidt tot 27% meer kans op vroegtijdig overlijden in vergelijking met minder dan 4 uur per dag zitten. Waarom precies is zitten dan zo slecht? Met zitten worden activiteiten bedoeld waarbij het energieverbruik niet boven het zogeheten rustmetabolisme (1.0-1.5 MET) uitkomt. Anders gezegd: je verbruikt met zitten niet meer calorieën, dan wanneer je in rust bent. Zitten is slecht voor je gezondheid omdat je benen dan niets doen, terwijl die de grootste spieren van ons lichaam hebben. Bewegen is natuurlijk belangrijk omdat het onder meer ervoor zorgt dat ons lichaam energie uit voedsel verbrandt. Bij langdurig zitten gebeurt het tegenovergestelde en verwerkt ons lichaam vet en suiker uit het bloed minder goed. Dat verhoogt de kans op ziektes zoals hart- en vaataandoeningen, diabetes type 2 en klachten aan spieren, botten en gewrichten.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Gezonde leefstijl? Deze vijf zorgen voor een gezonder leven!

In het water liggen

We moeten dus echt minder zitten. Zo is het beter om elk half uur even te gaan staan of te lopen en beweging te pakken waar mogelijk. Zo komen je benen in actie en houd je de verbranding op gang. Heb je werk waarbij je vele zit? Probeer ook om nooit langer dan 2 uur onafgebroken te zitten. Je kunt ook veel dingen gewoon stand doen inplaats van zittend: wandelen met iemand als je een afspraak hebt, staand bellen, even een ommetje maken om nieuwe plannen te bedenken. Daarnaast moeten we meer bewegen. Als je aan de Beweegrichtlijn voldoet, heeft dat uiteraard een positief effect op je gezondheid. Helaas blijft het gezondheidsrisico ook aanwezig als je langdurige inactiviteit afwisselt met sporten, wel bleken de negatieve effecten van langdurige inactiviteit groter te zijn bij mensen die weinig tot geen beweging krijgen, dan bij mensen die veel sporten. En natuurlijk is het na een dag veel zitten altijd beter om in het water te liggen dan weer op de bank te gaan zitten.

Met dank aan Dokter.nl en TNO