Gezonde leefstijl: voldoende zwemmen én niet te veel zitten

Erik Scherder zei het ook al in zijn masterclass: veel en lang zitten is niet gezond. Dat ons lichaam voldoende beweging nodig heeft, weten we eigenlijk allemaal. Maar wat weten we precies over de gevaren van zitten? Te veel zitten is niet goed, maar uit een analyse studie van diverse onderzoeken naar de gevolgen van inactiviteit blijkt dat sporten alleen niet voldoende is om de risico’s van langdurig zitten teniet te doen. Het gezondheidsrisico blijft ook aanwezig als je langdurige inactiviteit afwisselt met sporten. Hoeveel moet je dan eigenlijk bewegen en hoe weinig mag je zitten?

Gevaren zitten

Gemiddeld brengen wij dagelijks 9 uur zittend door, daarmee staat Nederland bovenaan in Europa. Met zitten worden activiteiten bedoeld waarbij het energieverbruik niet boven het zogeheten rustmetabolisme (1.0-1.5 MET) uitkomt. Anders gezegd: je verbruikt met zitten niet meer calorieën, dan wanneer je in rust bent. Zitten is slecht voor je gezondheid omdat je benen dan niets doen, terwijl die de grootste spieren van ons lichaam hebben. Bewegen is natuurlijk belangrijk omdat het onder meer ervoor zorgt dat ons lichaam energie uit voedsel verbrandt. Bij langdurig zitten gebeurt het tegenovergestelde en verwerkt ons lichaam vet en suiker uit het bloed minder goed. Dat verhoogt de kans op ziektes zoals hart- en vaataandoeningen, diabetes type 2 en klachten aan spieren, botten en gewrichten.

Lees ook: Blijven bewegen in de gedeeltelijke lockdown van groot belang

Gezondheidsrisico

Als je aan de Beweegrichtlijn voldoet, heeft dat uiteraard een positief effect op je gezondheid. Maar zit je daarnaast nog steeds veel en langdurig? Dan heb je tóch nog verhoogde gezondheidsrisico’s. Het risico blijft namelijk ook aanwezig wanneer je langdurige inactiviteit afwisselt met sporten. Oftewel, langdurige inactiviteit is nooit goed. Wel bleken de negatieve effecten van langdurige inactiviteit groter te zijn bij mensen die weinig tot geen beweging krijgen, dan bij mensen die veel sporten. Maar het gezondheidsrisico blijft aanwezig voor mensen die een groot gedeelte van de dag zittend doorbrengen, terwijl zij daarnaast ook voldoende bewegen. Een uur intensief sporten als je de rest van de dag zittend doorbrengt, is dus niet voldoende.

Beweegrichtlijn zitten

De Gezondheidsraad adviseert in haar Beweegrichtlijnen dan ook niet alleen om voldoende te bewegen, maar ook om niet teveel achter elkaar te zitten. Maar wat betekent dat precies? Nederland kent nog geen specifieke richtlijnen voor volwassenen met betrekking tot zitten. Wel is duidelijk dat het goed is om elk half uur even te gaan staan of te lopen en beweging te pakken waar mogelijk. Zo komen je benen in actie en houd je de verbranding op gang. Probeer ook om nooit langer dan 2 uur onafgebroken te zitten. Je kunt ook veel dingen gewoon stand doen inplaats van zittend: wandelen met iemand als je een afspraak hebt, staand bellen, even een ommetje maken om nieuwe plannen te bedenken en uiteraard lopend of op de fiets naar het zwembad. En daarnaast moet je natuurlijk vooral ook lekker blijven zwemmen.

Met dank aan Alles over sport en Dokter.nl





Pomaz