Blijf de griep de baas door vaker te zwemmen

Na een mooie nazomer, is het weer nu echt omgeslagen. Het is overduidelijk herfst: guur, regen en wind. Ook de blaadjes vallen weer en dat is voor velen even schakelen. Dit geldt ook voor het lichaam, ook dat moet even schakelen en dus zijn we ook weer vatbaarder voor de griep. Als je het flink te pakken hebt, ben je hiermee een week zoet en moet je daarna de tijd nemen om weer de oude te worden. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Dus, hoe kun je de griep voorkomen? Spoileralert: ga wat vaker naar het zwembad…

Wat is griep?

Griep, ook wel influenza genoemd, is een besmettelijke ziekte. Mensen krijgen het door een virus, het griepvirus. Mensen noemen verkouden zijn, hoesten en koorts ook vaak ‘griep’. Maar een verkoudheid komt door andere virussen. Griep komt in Nederland vaak voor, meestal in de winter. Je kunt ieder jaar opnieuw de griep krijgen. Dit komt doordat het virus elk jaar een beetje verandert. De klachten kunnen zijn: hoesten, koorts en koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn. Deze klachten duren enkele dagen tot een week. Na een griep kan het enkele weken duren voordat iemand zich weer helemaal fit voelt.

Hoe kun je griep krijgen?

Het virus zit in de keel, neus en luchtwegen van iemand die ziek of besmet is. Door hoesten, niezen en praten, komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Je kunt deze druppeltjes inademen en zo besmet raken. Het virus kan ook op de handen en op voorwerpen komen. Op die manier kun je ook besmet raken.

Hoe kun je griep voorkomen?

Maar niet iedereen wordt ziek nadat zij besmet zijn geraakt. Waarom? Omdat de weerstand voldoende is om het tegen te gaan. Nu kun je er natuurlijk soms gewoon niet omheen en loop je het nou eenmaal op. Maar je kunt wel proberen te voorkomen dat ook jij geveld raakt. Hoe?

  1. Eet vitamine C
    We weten natuurlijk allemaal wat de magische werking is van vitamine C. Vitamine C is heel belangrijk voor ons immuunsysteem. Als we een goed immuunsysteem hebben, kunnen we eerder virussen opvangen en tegengaan. Wanneer je dus denkt dat je weerstand even minder is of je voelt je wat minder goed, neem een beetje extra. Het beste is het natuurlijk als je dit uit je eten haalt. Eet dus bewust eens boerenkool, broccoli, spruitjes, aardbeien en meer groenten en fruit. Daarnaast kun je dit uiteraard ook slikken door middel van supplementen.
  2. Drink
    Ons lichaam bestaat uit 50 tot 60 procent water, het is dus een belangrijke bouwstof van ons lichaam. Een goede waterhuishouding zorgt ervoor dat onze lichamelijke processen optimaal functioneren. Daarnaast zorgt water voor een goed afvoersysteem van gifstoffen. Door het afvoeren van gifstoffen blijft het immuunsysteem in tact, en dus loop je minder kans op de griep. Zorg dus voor voldoende vocht en dan uiteraard geen drinken waarin veel suiker zit.
  3. Slaap
    Misschien word je al moe bij de gedachten aan slapen of kijk je er juist naar uit. Hoe dan ook, slapen is goed voor je gezondheid. Wanneer je slaapt herstelt het lichaam zich en komt de geest tot rust. Als je te weinig slaapt verstoord dit het immuunsysteem. Iets wat uiteraard moet worden voorkomen omdat anders de griep vrij spel heeft. Het advies is om 7 tot 8 uur per dag te slapen, zo kun je er de hele winter tegenaan.
  4. Beweeg
    Tot slot uiteraard de belangrijkste tip: beweeg! Beweging maakt je gelukkiger, gezonder en energieker. Het verlaagt het aantal stresshormonen in het lichaam. Dit is fijn voor de mentale gezondheid, maar ook voor de lichamelijke gezondheid. Stress heeft namelijk een negatieve invloed op ons immuunsysteem. Bewegen is daarom goed voor ons immuunsysteem. Regelmatig zwemmen kan er dus echt voor zorgen dat je griepvrij de winter doorkomt!



VConsyst