‘Als we elkaars potentie aanspreken, kunnen we veel meer bereiken’

Sabrina Miedema is haar hele loopbaan al werkzaam in de zwembranche. Als docent en mentor in het mbo onderwijs bereidt ze nieuwe talenten voor op een carrière in de zwembranche. Daarnaast is ze actief als coach en trainer bij diverse zwembaden. Haar benadering is doordrenkt met passie en toewijding, met als kernwaarde verbinding. Of het nu gaat om haar studenten, klanten of visie op het zwemonderwijs, bovenal zoekt zij naar de connectie omdat ze gelooft dat je alleen zo samen verder komt. 

Na een eerste indruk is het al snel duidelijk: Sabrina bruist van energie en ideeën. Ze vertelt bevlogen over haar loopbaan, van haar eerste stappen in het onderwijs tot haar huidige werkzaamheden als coach en trainer. Dat laatste was niet eens zozeer vooropgezet, maar is organisch gegroeid. “Ik rol van het één in het ander en ik geniet daar enorm van.” De tomeloze energie heeft zij van huis uit meegekregen. “Ik ben gewend om alles vol overgave te doen en dus ook in mijn werk. Ik kan er altijd enorm van genieten en draag dat dan ook uit.” Wat niet wil zeggen dat het volgens Sabrina allemaal hosanna is. “Ik zie ook zeker dat er binnen de branche genoeg uitdagingen zijn, maar ik kijk vooral naar de mogelijkheden.” 


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Stagiaires

Al geruime tijd is Sabrina docent, mentor en loopbaanbegeleider op het MBO sport en bewegen en nauw betrokken bij het keuzedeel zwemmen. Wat haar echter opvalt, is dat zij steeds minder zwemliefhebbers tegenkomt. “Onder de studenten is het aantal zwemfans bedroevend laag. Een zorgelijke ontwikkeling, de kans dat iemand vol passie in de branche gaat werken, neemt dan ook af.” Het baart haar dan ook zorgen dat het gros van de studenten die stagelopen in het zwembad niet in de branche werkzaam blijft. Daarnaast ziet Sabrina dat de begeleiding van stagiaires niet altijd optimaal is, wat ook niet bevorderlijk is voor de nieuwe aanwas van zwemonderwijzers. “Ik zie geregeld dat het op de stageplek niet gaat zoals je graag zou willen. Reden dat ik wilde kijken hoe het beter kan zodat de kans dat zij hun carrière in de branche voortzetten ook groter wordt.”

Lees ook: Personeelstekort in de buitenbaden: wat betekent dit voor de zomer?

Samen met Nicolette Smale ontwikkelde zij een training voor praktijkopleiders. “Het in de praktijk brengen van alle opgedane kennis is voor stagiaires één grote ontdekkingstocht. Om dit in goede banen te leiden, moet je als begeleider bepaalde vaardigheden bezitten en pedagogische kennis hebben over werken met jong adolescenten. Ook heb je een goed begeleidingsplan nodig en natuurlijk is het cruciaal dat je als begeleider er ook echt de tijd voor kan uittrekken. Aan dat laatste ontbreekt het steeds vaker door gebrek aan mensen en studenten werken dan te veel zelfstandig. Natuurlijk is het leuk om zelf een zwemles te geven of een aqua activiteit te doen, maar je bent er om te leren en niet om het personeelstekort op te lossen. En je mag dan niet van hen verwachten dat zij assertief genoeg zijn om dit aan te kaarten.” Met het opleiden van praktijkbegeleiders willen Nicolette en Sabrina eraan bijdragen dat studenten meer uit hun stage kunnen halen. “Er is zeker niet altijd sprake van onwil bij de begeleiders, de bezetting is krap en soms is men zich er ook onvoldoende van bewust dat je voor een goede begeleiding een plan nodig hebt. Maar stagiaires moeten niet worden ingezet als verlengstuk, zij moeten het vak leren en dit vraagt een gedegen aanpak van een professional. Waarbij het dan bovenal van belang is dat je als begeleider de verbinding opzoekt en zorgt voor een veilige omgeving waarin een stagiair zich optimaal kan ontwikkelen en fouten mag maken.” 

Lees het gehele interview met Sabrina Miedema in ZwembadBranche #93

Wil jij de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan via deze link aan voor een gratis abonnement


advertentie

Alle leveranciers voor de zwembranche vind je hier