Lente is begonnen! Tips voor zwemmen in het buitenwater

Heerlijk, de lente is echt weer begonnen! De zwemliefhebbers die graag in buitenwater zwemmen, kunnen weer uitkijken naar een verfrissende duik. Maar hoe aanlokkelijk het ook klinkt, het is zeker niet zonder gevaar en echt anders dan zwemmen in het zwembad. Hierbij een paar tips en wil je je het hele jaar door voorbereiden op zwemmen in buitenwater? Ook in het zwembad kun je volop trainen.

Ademritme

Ademen tijdens het zwemmen is voor de meeste onervaren zwemmers één van de lastigste punten. Benauwdheid, heel snel buiten adem zijn of geen vast ademritme zijn veelvoorkomende problemen. Probeer daarom een stabiel ademritme te creëren. Adem in door je mond boven water en adem onder water gedoseerd en rustig uit. Blaas niet alle lucht helemaal uit je longen (zoals bijvoorbeeld wel bij een flinke krachtsinspanning), want dan krijg je het sneller benauwd. Tel de ademhaling voor jezelf, één tel in en drie tellen (ofwel slagen als je borstcrawl zwemt) uit. Zeker als je net in het koude water springt, kan je even naar adem snakken. Juist daarom is het belangrijk om rustig met een ademritme te starten, zodat je daarna rustig en stabiel kunt doorademen.

Richting

In het zwembad is het simpel, de zwarte lijn in het midden van de baan en de lijnen aan weerszijden zorgen ervoor dat je recht blijft zwemmen. In buitenwater is dit anders. Zelfs ervaren zwemmers kunnen niet in één rechte lijn zwemmen zonder te kijken. Je moet dus af en toe even je hoofd optillen om te checken of je nog in de juiste richting zit. Til elke 10 tot 15 slagen je hoofd een beetje op om te zien of je de goede kant op gaat. Gebruik per stuk een ijkpunt, bijvoorbeeld een boei. Blindelings achter iemand aan zwemmen is zeker geen garantie voor de juiste richting, dus houd jouw richting zelf in de hand.

Lees ook: Buitenwaterzwemmen: ‘Met training en begeleiding in het zwembad kun je een verschil maken’

Neem iemand mee

Zeker als je niet gewend bent om buiten te zwemmen, is het fijn als er iemand aan de kant jou in de gaten kan houden. Mocht je toch kramp krijgen of onwel worden, dan is er iemand die jou direct kan zien en te hulp kan schieten. Ben je meer ervaren, laat dan sowieso iemand weten dat je gaat zwemmen, waar en hoe lang. Houd (via de telefoon) contact met elkaar voor je het water ingaat en als je er weer uit bent. Schaf ook een ‘drijver’ aan die je om kunt binden en jou zichtbaar maakt. Maar nogmaals, iemand meenemen is de meest verstandige keuze en zeer aan te raden.

Stay calm

Makkelijker gezegd dan gedaan: raak niet in paniek. Dat je bijna niets ziet in Nederlands water vinden veel mensen toch wel spannend. Het kan een onbestemd gevoel geven. Waar zwem ik heen, wat zwemt hier nog meer en wat voel ik aan mijn teen? Gelukkig zitten er in Nederland absoluut geen gevaarlijke dieren in het water, je kunt hoogstens een waterplant langs je benen voelen. Til je hoofd af en toe op als je te weinig ziet onder water en probeer met vertrouwen te zwemmen.

Val op

Draag een fel gekleurde badmuts zodat anderen jou goed kunnen zien. Een felle badmuts wordt snel gespot door bijvoorbeeld surfers of roeiers en het is ook wel zo gemakkelijk voor jouw spotter op de kant die je in de gaten houdt tijdens jouw training.

Nog meer tips

  • Controleer de kwaliteit van het zwemwater, bijvoorbeeld via RWS.
  • Controleer de temperatuur van het water of het niet te koud is en gebruik tot en met 18 graden altijd een wetsuit en badmuts.
  • Beoordeel de situatie ter plekke. Is er stroming? Wat zijn de weersverwachtingen? Hoe herken ik mijn beginpunt? Waar zwem ik heen? Wat zijn andere risico’s?
  • Begin met zwemmen in de ondiepe gedeeltes of dichter bij de kant. Als de temperatuur toeneemt, kun je verder het water op.
  • Zorg ervoor dat je na afloop een thermodeken en warme drank tot je beschikking hebt, voor het geval je het echt te koud hebt.

Met dank aan Madelon Baans en de KNZB




VConsyst
X