Afvallen? Vooral doorgaan én zwemmen!

De maand januari is de maand van de goede voornemens. Over een maand gaat menigeen dus (weer) stoppen met roken, afvallen en zeker ook meer bewegen. Helaas is het voor velen ook een terugkerend fenomeen omdat het in de praktijk toch lastig blijkt om ons gedrag te veranderen. En dus komen de voornemens elk jaar weer op herhaling. Probleem is eigenlijk dat we ons niet realiseren dat het veranderen van gedrag niet van de ene op de andere dag lukt. Dit is een lang proces waar je echt de tijd voor moet nemen. Voor iedereen die dus het voornemen heeft gezonder te gaan leven en weer of meer te gaan zwemmen geldt: vooral doorgaan!

Volhouden

Recenter onderzoek geeft aan dat gewoonteverandering bij eet- of beweeggewoontes gemiddeld 66 dagen kost. Daarbij geven de onderzoekers aan dat de lengte van die periode duidelijk verschilt tussen individuen en soorten gewoontes. Zo’n 95% doet er tussen de 18 en 254 dagen over. Dit komt vooral ook omdat het voornemen om meer te gaan sporten natuurlijk anders is dan het afkicken van drugs. En het lukt vaak ook helemaal niet. Een nieuwe gewoonte aanleren is niet per definitie een garantie voor duurzame gedragsverandering. Het is heel goed mogelijk dat je na een tijdje weer terugvalt in oude gewoontes. Heel menselijk. Weet wel: hoe langer je een bepaalde gewoonte vasthoudt, des te meer het onderdeel wordt van je levensstijl.

Lees ook: Afvallen? zoveel calorieën verbrand je door te zwemmen!

Terugval

Het is heel normaal dat je terugvalt in je oude gedrag. Niks om je zorgen over te maken, dit overkomt iedereen. Raak daarom ook niet in paniek. Denk vooral ook niet dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen of dat je er maar beter helemaal mee kunt stoppen. Pak gewoon rustig je nieuwe ritme weer op. Gewoonteverandering is een proces van vallen en opstaan waarbij je door moet blijven zetten. Veroordeel jezelf dus niet je bij een kleine terugval, maar ga gewoon weer verder met je nieuwe levensstijl. Heb je dus een paar keer overgeslagen met zwemmen, pak de draad weer op alsof er niks is gebeurd. Vergeet vooral ook niet dat bij het aanleren van een nieuwe gewoonte het gaat om dag 1, de dag waarop je besluit dat je een verandering wilt en gaat doorvoeren.

Zwemmen

Eén van de gewoontes die in de praktijk nogal hardnekkig blijkt, is afvallen. Uit onderzoek komt naar voren dat ongeveer maar 10-20% van de mensen succesvol gewicht verliest op de lange termijn. Gezonder en vooral minder eten lukt dus eigenlijk zo’n 80-90% van de mensen níet. Ondanks al hun intenties en goede voornemens. Ze vallen (bijna) allemaal terug. In deze statistieken zijn zelfs de mensen opgenomen die een afvalpoging hebben gedaan onder begeleiding van professionals. Succesvol afvallen vereist daarom echt een individuele aanpak, gericht op gewoonteverandering. En natuurlijk helpt het ook zeker om meer te bewegen. Dus is het wat lastig om het eetpatroon drastisch aan te passen? Ga dan wat meer zwemmen: leuk, gezond en heel goed vol te houden!

Met dank aan FIT.nl, een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houdt je op dit platform op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.




RBI Corrosion