Aandacht maakt alles mooier

Laatst was ik met de hele familie in een pannenkoekenrestaurant, maar vanaf het moment dat we binnenkwamen, voelden we ons totaal niet welkom. Dat terwijl aandacht juist het verschil kan maken. Niet alleen in een restaurant. Joey Coleman, bekend spreker en auteur en gespecialiseerd in werknemerservaringen, benadrukt ook steeds weer hoe belangrijk het is om een medewerker oprechte aandacht te schenken, vanaf de eerste dag. Wat Ikea eigenlijk al heel lang wist.

‘Gedoe’

Tijdens ons bezoek aan het pannenkoekenrestaurant merkten we meteen dat het allemaal ingewikkeld was, terwijl we zelfs een reservering hadden gemaakt. De bestelling opnemen ging zuchtend en steunend en het bakken van de pannenkoeken duurde uren. Non-verbaal werd volkomen duidelijk dat wij ‘gedoe’ waren. Maar je kon toch ook niet echt zeggen dat ze niet op ons hadden gerekend. Wat was de reden? Later bleek dat ze twee man personeel minder hadden en het was daardoor voor het personeel een lange en vermoeiende dag. Maar heb ik daar boodschap aan? Eerlijk gezegd niet. Natuurlijk heb ik begrip voor de situatie, maar ongemerkt is het leed al geschied. En eigenlijk onnodig. Aandacht, oprechte aandacht, kan zoveel betekenen. Het kan het maken of breken. Of zoals Ikea zegt: ‘Aandacht maakt alles mooier!’


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Wil jij weten hoe je nieuwe collega’s succesvol kunt begeleiden én behouden? Volg de sessie van Sabrina Miedema en Nicolette Smale op de ZwembadBranche Dag. Daarnaast kun je netwerken en kennis ophalen bij de toeleveranciers op het beursplein. Deze dag is bij voorregistratie gratis voor professionals uit de zwembranche.

‘Nooit meer een medewerker kwijt’

Hetzelfde principe geldt voor de werkvloer. Een gebrek aan aandacht op de werkvloer kan leiden tot een negatieve sfeer, met mogelijk desastreuze gevolgen. Joey Coleman, een inspiratiebron voor velen, benadrukt ook steeds weer in zijn boeken en zijn lezingen hoe belangrijk het is om vanaf de eerste dag van een medewerker oprechte aandacht te schenken. Hij stelt dat de eerste 100 dagen cruciaal zijn voor het creëren van een sterke, loyale band met de werknemer. Een nieuwe medewerker voelt zich zo gewaardeerd en gezien binnen een organisatie. Wat begint bij de onboarding en doorloopt in alle interacties op de werkvloer. Coleman’s strategieën zijn dan ook gericht op het voorkomen van wat hij ‘hire’s remorse’ noemt, het gevoel van spijt dat nieuwe medewerkers kunnen ervaren na hun eerste weken in een nieuwe baan. Een leidinggevende die oprechte aandacht schenkt aan zijn team kan dit negatieve effect voorkomen. Het tonen van begrip voor de behoeften en uitdagingen van medewerkers draagt dan bij aan een gezonde werksfeer. Dit versterkt de betrokkenheid en productiviteit. Ook collega’s kunnen met aandacht en samenwerking een positieve werkervaring bevorderen.

Kortom, aandacht voor elkaar is van onschatbare waarde. En iedereen op de werkvloer kan zo bijdragen aan een prettige, productieve en motiverende omgeving. Aandacht maakt inderdaad alles mooier. Door actief te investeren in een positieve werksfeer, draag je bij aan het welzijn van je collega’s en daarmee ook het succes van de organisatie als geheel.


advertentie

Dewi Online