Misschien ken je het wel, je laat iets vormgeven -bijvoorbeeld een flyer- en de designer vraagt je om jullie huisstijl. Euh, ja, die heb je wel, natuurlijk. En na wat zoeken, stuur je het logo op. Maar weet je dat de huisstijl uit veel meer elementen bestaat dan alleen een logo? En dat een designer stukken beter werk kan afleveren als jullie over al deze elementen beschikken?
Een huisstijl bestaat namelijk uit: een logo, kleuren, typografie (lettertypes), vormentaal (vlakken/lijnen/blokken) en beeldstijl (fotografie of illustraties). Als een designer alleen jullie logo krijgt, kan hij of zij daar hooguit wat kleuren uithalen en verder met een ontwerp komen naar eigen inzicht en gevoel. Maar daar krijg je maar weinig herkenbaarheid door. En dat is nu juist wat een huisstijl voor je moet doen. Dus in plaats van een ontwerp aanvragen, kun je misschien beter eerst de huisstijl compleet laten maken. Wees gerust, heel moeilijk hoeft dit niet te zijn. Als jullie tevreden zijn over het logo (en deze nog uitstraalt wat jullie willen uitstralen, wat je ook met een vormgever kunt beoordelen), dan heb je een perfect uitgangspunt.
Kleuren
Vanuit het logo kun je een kleurenpalet laten maken. Dat palet bestaat niet alleen uit de kleuren die in het logo zitten, hoewel deze een goede basis kunnen vormen, maar bijvoorbeeld ook uit een bijpassende accentkleur, een (lichte) achtergrondkleur en een signaalkleur die lekker opvalt tussen de rest. Bijvoorbeeld voor de call-to-action buttons op je website. En let op: elke kleur roept een bepaald gevoel op, een goede vormgever kan je daar zeker meer over vertellen.
Lees ook: Waarom je ook als zwembad als ‘sterk merk’ in de markt wil staan
Typografie
Het lettertype dat je overal gebruikt hoeft zeker niet het lettertype uit je logo te zijn. Sterker nog, in de meeste gevallen is dat juist niet zo. Wel is de vorm van letters erg bepalend voor een ontwerp en dus een onmisbaar onderdeel van jullie huisstijl. Kies een letter die past bij wat jullie willen uitstralen. Dunne letters ogen vaak modern en letters met een schreef, zoals in de krant, roepen eerder iets traditioneels op. Zo gebruik je dus de letter die het beste bij het karakter van jullie organisatie past. Kies je een letter die je wel op je website en in drukwerk kunt gebruiken maar die bijvoorbeeld niet in Office staat? Kies dan voor Office documenten voor een extra lettertype dat erop lijkt en leg ook dat weer vast in je huisstijl.
Vormen
Vormen worden vaak vergeten bij het bepalen van een huisstijl, maar zijn van wezenlijk belang. Gebruik je dunne lijnen of dikke? Kies je voor afgeronde hoeken bij tekstblokken of ga je voor strak? Gebruik je overal de vorm van een golf? Het draagt allemaal bij aan de herkenbaarheid van je ontwerpen. En wist je dat vormen ook weer verschillende emoties oproepen? Curves staan bijvoorbeeld voor speelsheid, ronde vormen voor behulpzaamheid en rechtopstaande lijnen voor daadkracht.
Beeldstijl
Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk: de beeldstijl. Want als je overal hetzelfde type afbeeldingen gebruikt, val je veel sneller op in de markt. Beelden kunnen foto’s zijn of illustraties. Of een combinatie ervan. Illustraties laat je natuurlijk in je huisstijlkleuren ontwerpen en foto’s kun je op eenzelfde manier bewerken, waardoor ze meer eenheid uitstralen. Bijvoorbeeld zwartwit of met een blauwfilter. Of je zorgt er bijvoorbeeld voor dat je basis-huisstijlkleur in elke foto terugkomt. Als er op de één of andere manier maar een herkenbare lijn inzit.
Deze blog is geschreven door Esther Blok. Esther is gespecialiseerd in het neerzetten van zwem-en sportbedrijven als merk. Ze leert alle medewerkers binnen een organisatie om zelf de zichtbaarheid van hun organisatie te vergroten.