Your Turn: co-design voor én door kinderen

‘Zonder spelen kunnen jonge mensen niet de sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor een gezonde psychologische ontwikkeling’, las ik in een interessant artikel in Psyche & Brein over het belang van spelen bij kinderen. Spelenderwijs leren kinderen enorm veel, maar helaas ‘spelen’ kinderen tegenwoordig te weinig. Hoe kun je dat stimuleren? Je inleven in de belevingswereld van kinderen kan helpen. Nog beter? Ontwikkel concepten met de kinderen zelf! Met de juiste aanpak en tools kan dit leiden tot creatieve en succesvolle ideeën. De TU Delft heeft onderzoek gedaan naar de rol die kinderen kunnen krijgen bij co-design, wat heeft geleid tot de aanpak Your Turn. Een aanpak die ook zwembaden kan helpen om samen met kinderen nieuwe ideeën op te doen.

Co-design

Ook -of liever gezegd juist- kinderen kunnen worden betrokken in het bedenken van ideeën of concepten. Mits er voldoende aandacht is voor de vaardigheden die ze daarbij nodig hebben. Tussen 2016 en 2020 heeft de TU Delft met andere partners onderzoek gedaan naar de rol die kinderen kunnen krijgen bij co-design. Het hoofddoel van dit project was om onderwijsmethoden te ontwikkelen waarmee basisschoolkinderen leren ontwerpen en daarbij creatieve, communicatieve en empathische vaardigheden ontwikkelen. Aan de hand van echte casussen, gericht op bewegingsonderwijs, speelruimte en de zorg, gingen kinderen onder begeleiding van een ontwerper en hun groepsleerkracht aan de slag, terwijl onderzoekers het proces monitorden en analyseerden. Dit heeft geleid tot de aanpak Your Turn, gebaseerd op zeven onderliggende principes die bijdragen aan de kwaliteit van het co-designproces ondersteund met een praktisch bruikbare toolkit.


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Zo haal je de moeilijk bereikbare jeugd naar jouw zwembad

De 7 principes

  1. Ontwerpen is een proces bestaande uit meerdere en herhalende stappen
    De werkvormen in de toolkit zijn bedoeld als bouwstenen voor een ontwerpproces volgens de stappen in de ontwerpcyclus.
  2. Een focus op vaardigheden verhoogt de waarde voor iedereen
    Werkvormen die de vaardigheden van deelnemers ondersteunen en trainen zijn de meest directe beloning die een deelnemer kan krijgen voor de tijd die hij of zij investeert in het project. De werkvormen in de toolkit focussen met name op de designvaardigheden creativiteit, empathie en presenteren en communiceren.
  3. Formatieve evaluatie helpt bij het trainen van vaardigheden
  4. Deelnemers leren de vaardigheid sneller en de kwaliteit van de uitkomsten van het ontwerpproject neemt toe wanneer de werkvormen worden gecombineerd met formatieve evaluatie, bestaande uit:

    • Het benoemen van het doel van de activiteit en de ontwerpvaardigheid die centraal staat in het leerproces
    • Het oefenen van de vaardigheid tijdens een of meer ontwerpactiviteiten.
    • Pauzeren en reflecteren op de toepassing van de vaardigheid (bijvoorbeeld: dachten de deelnemers in verschillende richtingen?).
    • Het geven van ‘feed forward’ en doorgaan met de ontwerpactiviteit (bijvoorbeeld: kun je een idee bedenken waar andere kinderen niet aan zouden denken?).
  5. Creativiteit in meerdere rondes
    Een ontwerpproces bestaat uit meerdere rondes voor het bedenken van verschillende oplossingen, het beoordelen ervan aan de hand van criteria en het identificeren van aspecten die moeten worden uitgewerkt of verbeterd. Kinderen hebben vaak veel creativiteit, maar voor hen is het ook vaak lastig om nog nieuwe ideeën te bedenken als ze al ‘verliefd’ zijn op hun eerste idee. Ook kunnen ze moeilijker omgaan met feedback om hun idee te verbeteren. Om kinderen te helpen bij het uitvoeren van meerdere ontwerprondes, biedt de toolkit drie hulpmiddelen:

    • Divergente denkhulpmiddelen: diverse creativiteitstechnieken, zoals associatief denken, out-of-the-box denken en multisensorische inspiratie.
    • Convergente denkhulpmiddelen: beslissingsondersteunende technieken voor het vergelijken van ideeën en het beoordelen van ideeën aan de hand van criteria.
    • Schakeltool: een feedbacktechniek die kinderen helpt feedback te waarderen en de overstap te maken van convergent denken naar een nieuwe ronde van divergente creativiteit.
  6. Co-design creëert waarde gedurende het hele proces
    Het ondernemen van een creatief proces met kinderen biedt veel mogelijkheden om het denken en doen van kinderen te begrijpen en te waarderen. Elke keer dat kinderen bijdragen aan het ontwerpproces, produceren ze potentieel relevante resultaten. Er kunnen bijvoorbeeld nieuwe inspiratie en inzichten worden gehaald uit hun mening over de probleemcontext, hun prioritering van criteria, de labels die ze gebruiken voor het clusteren van ideeën, hun rangschikking van ideeën of hun argumentatie van ontwerpkeuzes.
  7. Co-design is communicatie
    De opdrachtgever is niet altijd aanwezig of beschikbaar voor directe feedback. Dit betekent dat opdrachtgevers en kinderen op verschillende momenten hun bijdrage leveren, elkaars output in zich opnemen en uitwerken. Het is daarom erg belangrijk om tussentijdse resultaten vast te leggen en hierover te communiceren.
  8. Ieder ontwerpproces is anders
    Co-design is een flexibel proces. Elk probleem en elke context is anders en vraagt daarom om een unieke opzet. Met behulp van de hierboven genoemde principes en de hieronder beschreven toolkit ontstaat een proces dat past bij het specifieke ontwerpprobleem en de vaardigheden van de deelnemers.

De toolkit

De toolkit bestaat uit diverse werkvormen en is gebaseerd op gevestigde methoden, technieken en benaderingen voor het aanleren van ontwerpvaardigheden aan professionals. De werkvormen zijn aangepast aan kinderen, ontwikkeld met experts in ontwerppedagogiek en getest in de praktijk.

Lees voor meer informatie het artikel Co-design with kids: samen met kinderen een beweegvriendelijke omgeving ontwerpen op Alles over sport.

Bekijk hier de Toolkit met de diverse werkvormen.