Vroeger, toen je nog 2 tv-zenders had en geen Netflix, keken we nog wat er op dat moment op tv was. Geen Youtube, vloggers of kijken ‘on demand’. Gewoon elke week de TV-gids lezen en aankruisen wat je wilde zien. Ik keek steevast naar ‘Kinderen voor Kinderen’. En als ik het niet kon zien, had ik pech. Opnemen of terugkijken was er nog niet bij. Laatst moest ik weer denken aan het liedje ‘Als ik de baas zou zijn van het journaal’. Het was destijds geschreven omdat kinderen vonden dat het journaal alleen maar gaat over ellende in de wereld. Terwijl er ook zoveel leuks valt te vertellen. Want als kinderen het toch eens voor het zeggen zouden hebben, zou het journaal er héél anders uitzien. Maar helaas in de echte wereld kan dat natuurlijk niet…
‘Special forces’
En waarom niet? Wie heeft eigenlijk bepaald dat het journaal voor altijd een eeuwig alleen maar mag gaan over grote, serieuze dingen? Niks staat vast en alles is aan verandering onderhevig. Dit geldt ook voor de zwembranche, zo zei trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk laatst op het ZwembadBranche Congres. En wie mee wil gaan in deze snelle tijd, moet hier op inspelen. Hoe? Door de jeugd te betrekken. Hij heeft het over ‘special forces’ die bestaande businessmodellen en processen binnen een organisatie aanvallen. Die als een parasiet disruptief te werk gaat en de vinger precies op de zere plek weet te leggen. Innovatieve en creatieve jonge mensen die verbonden zijn aan het zwembad, maar er los van opereren, en nieuwe concepten ontwikkelen.
Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.
Lees ook: Leiderschap, loop jij graag voorop of liever achteraan?
Briljant
Ik hoor je denken: ‘pijnlijk en angstaanjagend’. Maar niets is minder waar, volgens van Hooijdonk. Weet je wat pas pijnlijk en angstaanjagend is? Dat iemand anders jou voor is, bijvoorbeeld éen van jouw bezoekers. Dat laten gebeuren is pas disruptief. Dan kun je het maar beter zelf organiseren. En er natuurlijk ook meteen naar handelen. Maar dan moet je deze jongere generatie wel alle ruimte geven om ook daadwerkelijk zo ‘briljant’ te kunnen zijn. En dat is wel spannend. Want wat gebeurt er als een jong en onervaren iemand ‘even’ de baas komt zijn van jouw zwembad?
Beren
Wees gerust, je bent echt niet de enige die dit spannend vindt. Volgens Van Hooijdonk zijn er niet veel mensen die zo’n uitdaging echt aan willen én ook aan durven te gaan. Maar weinig mensen zijn zo vooruitstrevend. Volgens van Hooijdonk kun je de mensheid onderverdelen in 3 soorten beren. De meeste mensen zijn zwarte beren, zij veranderen niet. Punt. Dan heb je de bruine beren, zij willen wel maar hebben een zetje nodig. Tot slot de witte beren, deze lopen graag op de troepen vooruit. Het zijn echte innovators, vooral niet bang om iets nieuws uit te proberen. In elke organisatie heb je deze 3 beren, ook in het zwembad. De vraag is: welke beer ben jij?