Tweeluik Visie toekomst arbeidsmarkt – deel 1

Goed gekwalificeerde medewerkers aan je organisatie binden. Op een flexibele arbeidsmarkt is het moeilijker dan ooit. Zeker nu oudere en loyale krachten op weg naar de uitgang zijn. Erwin van Iersel, algemeen directeur van Optisport noemt het een van de grootste uitdagingen die voor hem in het verschiet liggen. De instrumenten die ter beschikking staan: meer doorgroeimogelijkheden, meer scholing, incentive fees en bovenal waardering. ‘Een klap op de schouder zegt vaak meer dan honderd euro extra.’

In feite is het simpel, zegt Van Iersel. ‘Mensen moeten het naar hun zin hebben.’ Bij Optisport, met meer dan 150 sporten recreatievoorzieningen marktleider in de leisurebranche, maken ze er werk van. A great place to work, met die wervende titel is de ambitie benoemd. De Optisport Academy, het eigen kennisinstituut, heeft onlangs 20 nieuwe zweminstructeurs afgeleverd. De cursisten waren afkomstig uit het hele land en werkzaam in de meest uiteenlopende functies, van horeca tot schoonmaakdiensten. Na de interne opleiding zijn ze breder inzetbaar en heeft hun loopbaanontwikkeling een impuls gekregen. Ondertussen wordt de belangstelling van nieuwe kandidaten geïnventariseerd. Het rekruteren in eigen rangen is volgens Van Iersel een prima manier om de gevolgen van de dreigende vergrijzing op te vangen. ‘We creëren ons eigen aanbod.’ Ook op hogere niveaus in de organisatie wordt geïnvesteerd in betere carrièreperspectieven. Onlangs heeft Van Iersel samen met een accommodatiemanager nog een persoonlijk ontwikkel plan opgesteld, met lonkende vooruitzichten op doorgroei binnen Optisport. Heel bewust heeft hij zelf het gesprek gevoerd. ‘Ik wil weten wat er leeft bij onze medewerkers, de mensen die samen deze organisatie maken.’

Groepsgevoel
Het investeren in kennis moet op termijn resulteren in een betere dienstverlening, en daardoor hogere rendementen. In de visie van Van Iersel moeten daar niet alleen aandeelhouders en leidinggevenden van profiteren. Onlangs keurde de ondernemingsraad een innovatief voorstel met die strekking goed. De uitdaging voor de medewerkers: ideeën leveren die meer inkomsten genereren in de zomerperiode, voor een seizoensbedrijf als Optisport geen overbodige luxe. Alle accommodaties zijn uitgenodigd om mee te denken en deel te nemen aan de prijsvraag. De vijf prijswinnaars krijgen een lang weekeinde Mallorca aangeboden. Het hele team gaat mee. ‘Op die manier versterk je meteen het groepsgevoel. In de eigen accommodatie en met collega’s van andere vestigingen.’ Het ligt in de bedoeling om van de prijsvraag een jaarlijks fenomeen te maken. Een stap verder gaat een regeling om een fors deel van de extra winst terug te laten vloeien naar de medewerkers. ‘Iedereen die bijdraagt aan het succes van de organisatie deelt mee, naar evenredigheid van het aantal gewerkte uren en ongeacht de functie. We willen 30 procent delen met de medewerkers. Voor de manager is er als voortrekker een hoger percentage.’

Lees het hele artikel in ZwembadBranche #30

 
 “VConsyst”