Trends voor 2020

We staan aan het begin van een nieuw jaar. Van een nieuw decennium zelfs. Hebben we het jaar afgesloten door achterom te kijken en de rekening op te maken, is het nu tijd om vooruit te kijken. Wat zijn de trends? Wat kunnen wij in 2020 verwachten? Wij gingen op zoek naar een paar trends voor dit derde decennium van de 21ste eeuw en hebben deze voor jou op rij gezet.

  1. Chatbots
    Tijdens de ZwembadBranche Dag 2019 gaf Lars Maat al een workshop over messengerbots, software die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om conversaties met mensen te voeren. We kennen het principe al een tijdje maar 2020 gaat voor een doorbraak zorgen. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Even een paar voordelen op rij: chatbots helpen jouw (potentiële) klanten online de weg te wijzen, potentiële klanten worden eerder klanten, je kunt verwijzen naar andere diensten (de bekende up- en cross selling) en je bent altijd bereikbaar. Hoe werkt het? De bot moet natuurlijk worden gebouwd en ‘geïnstalleerd’. Hiervoor zijn heel veel mogelijkheden. Je kunt namelijk zelf de voorgeprogrammeerde antwoorden en mogelijkheden kiezen. Je kunt ook zelf de tone of voice bepalen en hoe de bot met jouw bezoekers omgaat. Kiezen voor afbeeldingen of GIF’s. Nieuwsgierig? Dan wordt 2020 het jaar om hiermee aan de slag te gaan!
  2. Lees ook: Heb je een evenement? 10 redenen om het als event op Facebook te delen!

  3. Slow down…
    Nee, dit is niet het liedje waarmee Douwe Bob Europa wilde veroveren. Maar hij had wel een vooruitziende blik in 2016. We denken dat het allemaal sneller moet. De techniek speelt hierop in, er wordt meer van ons verwacht in een korte tijd. We moeten dit, we moeten dat. Niets mogen we missen. Er is zelfs een woord voor: FOMO (fear of missing out). Maar niets is minder waar. Als je altijd alles snel wilt doen, verzand je in hypes en verlies je het overzicht. Er zijn zoveel hypes die voorbij komen op het gebeid van social media, marketing, sales. Maar waar heb je ook echt wat aan als zwembad? We moeten daarom een stap op de plaats maken. Even terug naar af en ons focussen op het uitzetten van de grote lijnen. Voorkomen dat het resultaat op korte termijn de doorslag geeft. Begin dit jaar daarom rustig aan. Wat wil je doen, wat wil je bereiken en hoe ga je dat bereiken? Doe dit vooral ook niet alleen, maar met elkaar. Slow down brother!
  4. multichannel, cross-channel, omnichannel marketing
    Heb je je net verdiept in multichannel en cross-channel marketing, doet de nieuwe trend alweer zijn intrede. Want het is nu ineens tijd voor omnichannel marketing. Wat dat precies inhoudt? We leven in een wereld waarin volop keuze is én waar consumenten heel bewust hun keuze maken. Alles wordt nemen zij mee in hun overweging: het internet, reviews, verhalen op het schoolplein en op verjaardagen, de sfeer. En dus moet ook alles ‘kloppen’. En moeten alle processen ook hierop worden ingericht, zowel online als offline, én in overeenstemming zijn met elkaar. Maar hoe? Hiervoor moet je je (potentiële) klant heel goed kennen. Waar kiezen zij voor, wat is doorslaggevend? Wat vinden zij belangrijk en hoe zoeken zij naar informatie. Begin daarom met een klantprofiel en ga vervolgens aan de slag met je omnichannel marketing. Om vervolgens in te kunnen spelen op de specifieke wensen van je (potentiële) klanten. Alleen dan trek je ze over de streep.



Variopool