‘De kracht van een speelse geest’ – waarom spelen niet alleen voor kinderen is
We groeien op met het idee dat spelen iets voor kinderen is. Zodra we volwassen worden, nemen werk, verplichtingen en verantwoordelijkheden het over, en lijkt er nauwelijks ruimte voor speelsheid. Maar wat als juist die speelse geest ons kan helpen om creatiever, gelukkiger en zelfs succesvoller te zijn? In De kracht…
‘Mijn kind mankeert niks’
Een vader wil tijdens de les heel graag even met mij praten over de voortgang van zijn zoontje, die nogal tegenzit volgens hem. We bespreken de onderdelen waar zijn zoon moeite mee heeft. Ik stel vragen, probeer goed te luisteren en vooral te ‘verstaan’ wat papa echt bedoelt te zeggen….
Bewegen voor iedereen: sociaaleconomische ongelijkheid speelt een cruciale rol
De Nederlandse overheid heeft de ambitie dat in 2040 maar liefst 75% van de bevolking voldoet aan de beweegrichtlijnen, op dit moment is dat 45%. Hoewel vaak overduidelijk is dat fysieke activiteit grote gezondheidsvoordelen biedt, blijft het een uitdaging om iedereen in beweging te krijgen. Interventies en programma’s leiden niet…
Zo ga jij om met zeurende – of prettig kritische… – zwemouders
Niet alle zwemouders zijn hetzelfde. Met de één kan je goed overweg en met de ander net iets minder. Of helemaal niet. Natuurlijk zijn we niet allemaal zo aardig, meedenkend en relaxed als jij… Maar toch moet je er altijd het beste van maken. Op Mynd las ik een paar…
De ijzeren driehoek: samen werken aan een ijzersterke relatie
Eén van mijn favoriete podcasts is die van Steven Pont. Hij is ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut en weet dus heel veel over de ontwikkeling van kinderen. Onlangs besprak hij de samenwerking tussen ouders en leraren in relatie tot het lerend vermogen van het kind. Hij noemt het ‘de ijzeren driehoek’ en ik gebruik deze driehoek ook…
Buitenspelen onder druk: wat betekent dat voor de motoriek van onze jeugd?
Onlangs las ik in de krant over de bevindingen van architecten Janna Bystrykh en Sanne van den Breemer. Zij onderzochten meer dan 250 speelplekken in Rotterdam en kwamen tot een schokkende conclusie: speelruimte in steden verdwijnt in een zorgwekkend tempo. Terwijl juist deze plekken essentieel zijn voor kinderen én voor…
Verschillende stijlen: welke herken jij?
Als zweminstructeur wil je kinderen leren zwemmen in een veilige en plezierige leeromgeving. Maar elke lesgroep is uniek en de dynamiek kan sterk beïnvloed worden door de manier waarop kinderen omgaan met uitdagingen, structuur en zelfstandigheid. Net als jouw eigen benadering als instructeur – van overbeschermend tot stimulerend – van…
De gevaren van overschatte zwemvaardigheden en het belang van risicoherkenning
Het behalen van een zwemdiploma wordt door ouders vaak gezien als het definitieve bewijs dat een kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer benadrukt dat dit een misverstand is. Kinderen kunnen dan technisch zwemmen, maar veel ouders realiseren zich onvoldoende dat dit niet automatisch betekent dat hun kind…
Zwemmen en zwemveiligheid: trends en uitdagingen
Voor een land als Nederland, vol waterwegen, recreatieplassen en zwembaden, is (leren) zwemmen cruciaal. Maar hoe staat het nu met de zwemdeelname in Nederland? Het Nationaal Sportonderzoek (NSO) van het Mulier Instituut geeft inzicht in de zwemdeelname en de kijk op zwemveiligheid van de Nederlandse bevolking tussen de 16 en…
Wat we kunnen leren van de skischool
Ik ben gezegend met drie kinderen die skileraar zijn en dat ik jaarlijks een bezoek aan hen mag brengen op hun werkplek. Telkens valt me dan op met welke gedrevenheid het skischoolteam werkt om hun doelen te bereiken. Ik zie tevreden ouders met blije kinderen die aan iedereen vertellen hoe…