Kinderen zwemmen zoals ze zijn
Het komt regelmatig voor dat kinderen ‘vertraging’ hebben tijdens het leren zwemmen. Om welke reden dan ook. Als ik dat merk bij een kind, ben ik graag de vragen van de ouder voor en bespreek ik wat mij opvalt. Ik vraag vooral ook naar de ‘aard’ van het kind. Immers…
Onrust tijdens de zwemles: dit zijn de valkuilen…
Je hebt de zwemles goed voorbereid, weet precies wat je gaat doen en waarom. Maar als het zover is, luistert de één niet, wil de ander steeds naar de wc en is de volgende alleen maar aan het kijken waar zijn ouders zijn. Geen enkele les gaat precies volgens ‘het…
Hoe beoordeel jij jezelf?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe beoordeel jij jezelf als het gaat om zwemles geven? Ben je vernieuwend, grappig. Geef je uitdagende lessen, verdiep je je weleens in de belevingswereld van de kinderen en bouw je een vertrouwensband met ze op. Het is zó verschillend…
Leren zwemmen en autisme: zeven tips voor de reguliere les
Regelmatig krijgt Maaike de Valk de vraag hoe zij kinderen met (het vermoeden van) autisme meeneemt in de reguliere les. Kan dit wel en waar moet je dan op letten? Het is gelukkig zeker mogelijk om deze kinderen te leren zwemmen in een reguliere les en ook zonder dat je…
Week van de Motoriek: ‘maak als professional het verschil’
Voldoende bewegen is natuurlijk belangrijk voor iedereen, van jong tot oud. Jonge kinderen hebben voldoende en veelzijdig bewegen nodig voor een gezonde ontwikkeling. Bij volwassenen helpt bewegen ons fit en gezond te houden en vitaal ouder te worden, fysiek én mentaal. Maar hoe krijgen we dit voor elkaar? Als professional…
Niet zeggen wat je niet ziet, maar wat je wel ziet
Van nature ben ik een optimist. Voor mij is het glas altijd halfvol en ik zie de zon meestal schijnen achter de wolken. Natuurlijk realiseer ik me ook wel dat ik daarin af en toe doorsla. Dan ga ik bagatelliseren, ben ik te goedgelovig of blijf ik te lang potentie…
‘Blijf gewoon lekker zwemmen, zo heb je ook nog wat aan je diploma’
Marjorie Meijer is al jarenlang werkzaam in de zwembranche. Als hoofd zwemzaken was zij verantwoordelijk voor de zwemlessen in zwembad De Waterlelie in Aalsmeer, momenteel vervult zij dezelfde rol bij zwembad De Wel in Nieuwkoop. Hoewel dit zwembad kleinschaliger is, zijn de uitdagingen hetzelfde. “Uiteindelijk wil je dat alle kinderen…
Risicovol spel: ‘houd kinderen zo veilig als nodig en niet zo veilig als kan’
Ieder kind wil spelen. Gelukkig maar, want spelen heeft een belangrijke functie voor de persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Bovenal is ‘risicovol spel’ goed voor de fysieke, sociale en intellectuele ontwikkeling. Alleen zien we dit helaas steeds minder. Reden voor wetenschappers van de Universiteit Utrecht om hier onderzoek naar te doen….
‘Jong geleerd is oud gedaan’: elke levensfase in beweging
In deze derde editie van de Week van de motoriek staat de vraag centraal hoe we mensen in alle levensfases meer en veelzijdiger aan het sporten en bewegen krijgen. We weten dat sporten en bewegen gezond is, maar Nederlanders zijn in vergelijking met andere Europeanen ‘kampioen zitten’. Hoe zorgen we…
‘Opvoeding van de jeugd bepaalt de toekomstige mentale kracht van onze samenleving’
‘It takes a village to raise a child’, is een gezegde waarmee wordt benadrukt dat er veel mensen nodig zijn om te zorgen voor een veilige, gezonde omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen. Het doet denken aan vroeger waar het heel normaal was dat familie, vrienden en…