Leren zwemmen zou voor ieder kind een feestje moeten zijn. Met zijn boek ‘Naar ’t diepe!’ wil Dave Klaassen laten zien dat dit in elke fase van de zwemles mogelijk is en ook niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Verplaats je telkens in het kind en maak het leuk van het begin tot het eind. Wat je niet moet doen? Ga niet eindterm-rammen en als een kind tijdens de zwemles vraagt ‘wanneer gaan we naar huis?’ weet je dat het tijd is voor actie.
Samen met zijn vrouw Britt Klaassen heeft Dave al heel veel kinderen met plezier leren zwemmen. Eerst vanuit hun eigen zwemschool en nu richten zij zich met hun onderneming ‘Met succes op zwemles’ volledig op het ondersteunen van professionals. Alles op hun eigen wijze, want zoals zij kinderen leren zwemmen, zo brengen zij ook graag hun kennis over. Vol overgave en bruisend van energie werken zij aan hun missie ‘nooit meer een saaie zwemles’.
Koeiendans
Door het hele land traint en coacht Dave teams van zwembaden, zwemscholen en zwemverenigingen om zijn passie over te brengen. Daarnaast hebben Dave en Britt het boek ‘Met succes op zwemles’ geschreven en Dave ook ‘Het geheim van de leukste zwemles’. Hierin beschrijven zij hun visie op het leren zwemmen en hoe je het (nog) speelser en dus aangenamer voor kinderen kunt maken, waarbij de ouders ook een belangrijke schakel zijn. Maar daarmee waren nog niet alle ideeën uit Dave zijn systeem en dus verscheen recent ‘Naar ’t diepe!’ “Ik kreeg van Britt een schetsboek om alles wat ik destijds had ‘geparkeerd’, weer tot leven te brengen. Twee uur schetsen verder was ik klaar en wist ik precies wat ik wilde overbrengen en hoe. Het uitwerken ervan kostte alleen wel wat meer tijd.” Het zwemboek is opgedeeld in twee delen: het eerste deel gaat over de basis en het bepalen van de route naar zwemveiligheid met veel praktische tips en aanvullende inzichten. Het tweede deel staat vol met spelletjes uit de praktijk waarbij de belevingswereld van het kind centraal staat.
Lees ook: Kinderen zwemmen zoals ze zijn
Dave richt zich hiermee heel bewust op de fase van banenzwemmen (en andere einddoelen) van de zwemles in een 25 meterbaan. “Ik merkte dat lesgevers in de fase van watervrij maken en het leren van de basistechnieken best wat aandacht hebben voor de belevingswereld van het kind. Maar daarna neemt dit af en ligt de focus vooral op het toewerken naar de eindtermen.” In zijn boek omschrijft hij dat als ‘eindterm-rammen’. Steeds maar banen zwemmen om de verschillende slagen te versterken, waarbij het plezier op de achtergrond raakt en de diploma-eisen leidend. “Het lijkt daarmee meer op een wekelijks ‘afzwemmoment’. Instructeurs starten de les ook vaak bij het startblok waarna banenzwemmen het standaard vervolg is. Deze plek lijkt wel een magische aantrekkings-kracht te hebben, maar het haalt zo alle speelsheid en beweging uit de les.” Waarbij Dave benadrukt dat je ook niet kunt volstaan met vrij spelen aan het eind. “Ik heb het vaak genoeg gezien, kinderen die met een neutrale gezichtsuitdrukking hun banen zwemmen zonder enige beleving. Als zij dan aan het eind vrij mogen spelen, is het net een koeiendans. De kinderen komen als koeien in de wei weer tot leven. Maar het leren zwemmen zou één grote koeiendans mogen zijn.”
Positieve zwemflow
Dave geeft aan dat hier ook de crux zit, het vrijspelen voelt zo als een beloning na hard werken. “Maar dat hoeft helemaal niet, je kunt de les op een gave manier opstarten. Sterker nog, dit is in mijn ogen een must. Het hele zwemlestraject en dus élke les kan van het begin tot het einde een feestje zijn. Zo kan het kind ook in een positieve zwemflow komen en blijven. Aan lesgevers de taak om hiervoor te zorgen.” Volgens Dave weet je als lesgever snel genoeg of een kind in de juiste flow zit. “Als een kind het aan het einde van de les jammer vindt dat het voorbij is, is dat een heel goed teken. Wanneer het tussendoor vraagt hoelang het nog duurt, zit je niet op de goede weg.”
Lees verder in ZwembadBranche #94
Wil jij de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan aan voor een gratis abonnement via deze link.