Hoe voorkom je schaamtegevoelens bij kinderen?
Als zweminstructeur werk je dagelijks met kinderen die nieuwe vaardigheden leren en dus ook regelmatig fouten maken. Natuurlijk mag dat, maar hoe ga je daarmee om? Waarschijnlijk ben jij je er niet van bewust, maar het kan zijn dat jouw reactie schaamtegevoelens oproepen. En is dat dan nog wel effectief?…
Zo ga je om met verlatingsangst bij de zwemles
Je herkent het vast wel: verdrietige kinderen op de zwemles omdat zij hun vader of moeder moeten achterlaten. Soms is het zo weer over en soms is het een drama. Kinderen zijn verdrietig, ouders voelen zich machteloos en de zweminstructeur probeert alles uit de kast te halen om het tij…
Goede administratieve hygiëne: zo doe je dat
Het leerlingvolgsysteem is wat mij betreft een essentieel onderdeel van het contact met ouders. Voorwaarde is dan wel dat je het efficiënt invult. Als het goed wordt bijgehouden, haal je er als docent veel informatie uit voor de lessen. Maar is het ook erg nuttig voor een teamleider die ouders…
Kind wil niet meer naar zwemles: wat nu?
Leren zwemmen is niet voor alle kinderen een feestje. Sommige vinden het in het begin heel spannend, maar raken dan gewend en beleven er plezier aan. Bij sommigen wil dat maar niet lukken en blijft het een struggle voor zowel het kind, als de ouder en de zweminstructeur. Stoppen voordat…
De kracht van spelen voor jong én oud: neem een duik in het zwembad!
Als volwassene moet je van alles. In het ‘grote mensen leven’ wordt vaak gewerkt, een gezin draaiende gehouden, naar familie omgekeken, met vrienden afgesproken. En dan moet er ook nog tijd over zijn voor hobby’s, sporten en misschien ook wel even helemaal niks. Maar wat er vaak bij inschiet, is…
Kinderen zwemmen zoals ze zijn
Het komt regelmatig voor dat kinderen ‘vertraging’ hebben tijdens het leren zwemmen. Om welke reden dan ook. Als ik dat merk bij een kind, ben ik graag de vragen van de ouder voor en bespreek ik wat mij opvalt. Ik vraag vooral ook naar de ‘aard’ van het kind. Immers…
Onrust tijdens de zwemles: dit zijn de valkuilen…
Je hebt de zwemles goed voorbereid, weet precies wat je gaat doen en waarom. Maar als het zover is, luistert de één niet, wil de ander steeds naar de wc en is de volgende alleen maar aan het kijken waar zijn ouders zijn. Geen enkele les gaat precies volgens ‘het…
Hoe beoordeel jij jezelf?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe beoordeel jij jezelf als het gaat om zwemles geven? Ben je vernieuwend, grappig. Geef je uitdagende lessen, verdiep je je weleens in de belevingswereld van de kinderen en bouw je een vertrouwensband met ze op. Het is zó verschillend…
Leren zwemmen en autisme: zeven tips voor de reguliere les
Regelmatig krijgt Maaike de Valk de vraag hoe zij kinderen met (het vermoeden van) autisme meeneemt in de reguliere les. Kan dit wel en waar moet je dan op letten? Het is gelukkig zeker mogelijk om deze kinderen te leren zwemmen in een reguliere les en ook zonder dat je…
Week van de Motoriek: ‘maak als professional het verschil’
Voldoende bewegen is natuurlijk belangrijk voor iedereen, van jong tot oud. Jonge kinderen hebben voldoende en veelzijdig bewegen nodig voor een gezonde ontwikkeling. Bij volwassenen helpt bewegen ons fit en gezond te houden en vitaal ouder te worden, fysiek én mentaal. Maar hoe krijgen we dit voor elkaar? Als professional…
