Straks weer fit op zwemles? Zo kun je buiten blijven bewegen!

Nu de scholen, sportclubs en zwembaden en zwemscholen gesloten zijn, zijn de mogelijkheden om te bewegen voor kinderen en pubers beperkt. Daarnaast is het ‘vrijspelen’ door het RIVM gebonden aan regels. Maar uiteraard is het goed om te blijven bewegen. Het samen bewegen met vriendinnetjes heeft niet alleen voordelen voor de fysieke gezondheid, ook voor de mentale gezondheid. Blijven bewegen en het bijhouden van je conditie is dus belangrijk, ook als je straks weer naar zwemles kan of weer mag bewegen in het water!

Voordelen van buitenspelen

Kinderen die veel buiten zijn, zijn actiever en hebben minder schermtijd. Buitenspelen bevordert tevens de ontwikkeling van de sociale, cognitieve en motorische vaardigheden (zeker ook goed voor het leren zwemmen). Buiten is er vaak meer ruimte om te bewegen en er zijn veel situaties om te ontdekken. Volgens de beweegrichtlijnen voor kinderen heeft ieder kind tussen de 4 en 18 jaar elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Maar hoe doe je dat nu in coronatijd?

Wat mag wel en wat mag niet?

Kinderen tot en met 12 jaar kunnen – indien zij gezond zijn en geen klachten hebben – blijven buitenspelen, wel onder toezicht van een ouder of voogd. Maar dringend advies is om het aantal jonge kinderen dat samen speelt te beperken. RIVM geeft geen maximale groepsgrootte, het is aan de ouders zelf om een inschatting te maken. Kinderen moeten daarnaast zoveel mogelijk intensief lichamelijk contact vermijden en de 1,5 meter afstand bewaren. Ook moeten zij voor en na het spelen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten uiteraard ook 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Voor jongeren van 13 tot 18 jaar gelden andere regels. Als deze jongeren in groepen sporten of rondhangen, zonder 1,5 meter afstand te houden, kan daar tegen opgetreden worden. Groepen van meer dan 2 personen die geen 1,5 meter afstand houden, kunnen worden beboet.

Wat kan dan wel?

Kinderen 0-4 jaar

  • Maak samen op rustige tijden een rondje in de wijk met de (loop)fiets, step of wandelend.
  • Doe balspelletjes in de achtertuin of op een rustig grasveldje in de buurt.
  • Ga je mee op berenjacht? De regels zijn simpel: plaats een beer achter je eigen raam en zoek tijdens een wandeling in jouw buurt naar andere beren. De berenjacht is overgewaaid uit Australië en het Verenigd Koninkrijk en geïnspireerd op het populaire prentenboek ‘We gaan op berenjacht’. Uiteraard kan ook dit alleen als het rustig is en voldoende afstand kan worden gehouden.
  • Samen ‘werken’ in de tuin: onkruid wieden, zaadjes planten, snoeien, een vogelhuisje maken en ophangen, of zelfs een hut bouwen?
  • Veel binnenspelletjes kun je ook buiten in de tuin of op het balkon doen, zoals de spelletjes van Nijntje Beweegdiploma, Zappelin Go en de Beweegspelletjes.

Kinderen 4-12 jaar

  • Volg de filmpjes voor zwemleskinderen wat zij nu kunnen doen om het bij te houden en fit te blijven.
  • Kijk op Smartmoves beweegbreaks.
  • Kijk voor ideeën naar OPOZ gym challenge.
  • Terug naar vroeger: stand in de mand, paaltjesvoetbal, bal over, bal hooghouden.
  • De trampoline is ook heel goed om de conditie op peil te houden.
  • Doe mee met berenjacht.
  • Fit met TeamNL. Iedere ‘school’-dag kun je mee doen met de challenges van de Olympische sporters van TeamNL.
  • Volg de beweegtips van school.

Jongeren 12-18 jaar

  • Kijk online naar zwemmers zoals Ranomi Kromowidjojo op Instagram of volg SwimGym.
  • Doe een sportieve challenge op Tiktok.
  • Ga alleen of met een vriend(in) hardlopen.
  • Zoek een rustige route en geniet met je mountainbike of fiets van het mooie weer.
  • Bedenk een sport die je op een rustige plek in de buurt kan doen: badmintonnen, beachtennis, volleyballen met z’n tweeën, voetbaltrucs, voetvolley.
  • Doe een workout in de achtertuin.
  • Wandel een rondje met je vader en moeder of daag je ouders uit om een stukje hard te lopen.
  • Ga skaten, skateboarden of skeeleren om ergens heen te gaan of in de buurt. Let wel op dat de plek niet te druk is.

Met dank aan Alles over Sport




Sera Dataduiker