Sneller een zwemdiploma met muziek?

Laatst las ik in het magazine Psychologie over de kracht van muziek. We weten al lang dat muziek ons in vervoering kan brengen, maar het is nog veel sterker. Het stelt ons bijvoorbeeld zelfs in staat om meer uit onszelf te halen. Dus ook om net dat uurtje Aqua Fit vol te houden of net iets langer door te zwemmen of langer op de FloatFit te kunnen staan. Of misschien ook wel om net wat sneller die zwemslag onder de knie te krijgen?

Bijzonder fenomeen

Erik Scherder, bekend van zijn theorie dat we meer moeten bewegen om ons brein fit te houden, heeft zich ook op de helende werking van muziek gestort. Muziek is namelijk een bijzonder fenomeen: het doet je verwonderen, verbazen, emotioneren, herinneren, het verbindt je met anderen. Muziek grijpt in op de diepste structuren in het brein. Scherder benadrukt ook dat we het al eerder hebben gehoord dan taal: al in de buik veranderen ademhaling en hartslag zodra daarbuiten muziek of gezang klinkt. Muziek omschrijft Scherder als een psychofysiologisch oermechanisme van de mens.

Ontspannen

Hij erkent ook zeker het stimulerende effect van muziek op work outs, zoals bijvoorbeeld aqua fitness. Ter illustratie haalt hij in het magazine Psychologie een experiment aan van de Engelse Brunel-universiteit waarbij mensen op de loopband renden op het ritme van de muziek van Madonna, Queen of de Red Hot Chili Peppers. Wat bleek? zo hielden ze het 15 procent langer vol én hadden er meer lol in. Zelfs als ze tegen de uitputting aan liepen te puffen. Uit lichamelijk onderzoek is dan ook gebleken dat muziek onze hartslag verlaagt, de bloeddruk laat dalen, de spieren ontspant, pijn kan verlichten en de productie van stresshormonen afremt.

Geluksstofje

De hersengebieden die betrokken zijn bij het verwerken van emotie spelen ook een rol spelen bij het verwerken van muziek. Zodra de hersenstam klanken opvangt die we prettig vinden, gaat er dopamine (een geluksstofje dat een heerlijk gevoel van blijdschap geeft een soort ‘beloning’ na een bepaalde lichamelijke inspanning) naar het beloningssysteem, je lichaam krijgt een seintje om hetzelfde nog een keertje te doen. En de hersenstam draagt weer zorg voor belangrijke basisfuncties zoals ademhaling en bloedsomloop. Daarnaast stimuleert muziek ook groepsvorming. Zelfs een groep vreemden ervaart het snelst saamhorigheid door muziek.

Wat doe jij met muziek?

Muziek heeft dus een grote meerwaarde bij een work out, het maakt dan men de grenzen verlegt en het versterkt het groepsgevoel waardoor de les leuker door mensen wordt ervaren. Maar ook bij kinderen kan het een belangrijke rol spelen en ondersteunen bij bijvoorbeeld zwemles. Zet jij bewust muziek in tijdens zwemles of aqua fitness en wat zijn jouw ervaringen daarmee? Laat het ons weten en deel het met jouw collega’s!

Kijk voor meer info naar een kort college van Erik Scherder over wat er gebeurt met je hersenen als je naar muziek luistert