Optisport 25 jaar: ‘Het zijn altijd mensen die het verschil maken’

Een mijlpaal bereiken is omkijken. Maar ook vooruitzien. Algemeen directeur Roger van Meer van het 25-jarige Optisport heeft vertrouwen in de toekomst. Dé klant voor Optisport is de gast die komt sporten én spelen. “Hen willen we verleiden, met een aanbod dat aanspreekt en helemaal aansluit bij hun individuele wensen en behoeften. Zo bouwen we aan een herkenbaar merk.”

Sporten én spelen

Eerst was Optisport vooral een beheerder van sportaccommodaties en zwembaden. Oneerbiedig gezegd: zorgen dat de deur opengaat, dat het licht brandt en andere praktische zaken. Daarna werd de organisatie een partij die voor gemeenten de exploitatie voor haar rekening nam, met ook een duidelijke visie op het aan te bieden programma in bijvoorbeeld het zwembad. Ondertussen is Optisport volgens Van Meer in een soort van derde fase gekomen waarin het opdrachtgeverschap geheel anders ligt dan voorheen. ”Na die transitie is de gemeente nu vooral de partij die als opdrachtgever de regels stelt en de kaders aangeeft, van de prijs van het toegangskaartje tot een plek bieden aan bijzondere doelgroepen. Wij kunnen ons daarmee veel meer richten op onze klanten. Wij zien dan ook graag dat onze bezoekers bij ons komen sporten en spelen. Hen willen we daarom verleiden met een aanbod dat aanspreekt en helemaal aansluit bij hun individuele wensen en behoeften.”

Horeca

Juist dat verwachtingspatroon van gasten en potentiële bezoekers is de laatste jaren centraler komen te staan. Bij elk zwembad verwacht de gast dat hygiëne en veiligheid 100% op orde zijn. Op een alsmaar groeiende vrijetijdsmarkt wordt echter van de exploitant meer verwacht dan alleen de basisbehoeften. Optisport heeft volgens Van Meer tijdig voorgesorteerd op die ontwikkeling. “We zijn onze organisatie over de volle breedte naar een hoger niveau aan het tillen. De laatste jaren hebben we bijvoorbeeld 80% van ons meubilair vervangen. Stoelen die lekker zitten en een met prettig kleurtje, dat is al een wereld van verschil.” In vroegere consumentenonderzoeken kwamen steevast de ontevreden klanten boven drijven. Dat ongemakkelijke meubilair, de chloorlucht, de warmte in de accommodatie, een leesmap die ver over de datum was. Het is maar een greep uit de verbeterpunten van weleer. Het gastheerschap en de aantrekkingskracht van de horeca maken in de visie van Van Meer vandaag de dag het verschil. “In 80% van de locaties schenken we nu vers gemalen bonen koffie, in porseleinen servies, met een koekje erbij. We willen met onze accommodaties graag een actieve rol spelen in een lokale gemeenschap en de huiskamer van een wijk worden. Dit soort gastvrijheidsconcepten helpt daarbij.”

Lees het hele artikel in ZwembadBranche #68




Variodeck