Na het hossen? de ‘After-Carnaval-Aqua Fit’

Nog even en dan barst het feestgeweld in het zuiden van Nederland -en op een paar plekken elders- weer los. Kun je je voorstellen: ben je begonnen met Aqua Fit om je beter te voelen, woon je onder de rivieren… Heel leuk zou je zeggen, maar gezond is het niet echt. Dan zit er dus niks anders op dan even buffelen (hieronder wat tips om de schade te beperken) en daarna? weer lekker naar het zwembad voor een ‘After-Carnaval-Aqua Fit’!

Carnaval was oorspronkelijk een eetfestijn om voor de vastentijd nog even los te gaan. De naam Carnaval betekent zoiets als afscheid van het vlees. Niet echt een feest dus als je net hebt besloten beter te gaan eten en meer te bewegen. Hoewel dat laatste natuurlijk niet is gezegd dat je daar niet aan toe komt: optochten, hossen en de polonaise… Toch vergt het wel doorzettingsvermogen om een beetje gezond carnaval te doorstaan.

Drinken
Carnaval staat zo’n beetje synoniem voor veel bier drinken, maar ook met minder kun je het gerust overleven. Niet elke ronde meedoen en tussendoor water drinken helpt al enorm. Dat is ook beter voor het op peil houden van de vochtbalans. De boosdoener van een kater is vooral vochtverlies, de alcohol onttrekt vocht aan het lichaam en hierdoor ontstaat hoofdpijn. Mixdrankjes zijn in iedergeval uit den boze, deze bevatten meer calorieën. Of af en toe een light frisdrank of sapje. Dat laatste is ook handig om de bloedsuikerspiegel op te krikken. Door de snelle opname van alcohol daalt deze namelijk.

Eten
Een bekend fenomeen van een lage bloedsuikerspiegel is honger, reden ook dat men na een avondje stappen en vaak bij de snackbar of shoarmatent belandt. Dit is natuurlijk killing! Even op een rijtje: een portie friet is 450 calorieën, een broodje shoarma zonder(!) saus 480 calorieën en een gemiddelde halve pizza 408 calorieën. Maar voor wie het toch niet kan laten, betere snacks zijn frikadellen (196 calorieën), kroket (153 calorieën) of een kipcorn (249 calorieën). En natuurlijk veel fruit eten tussendoor.

Naar het zwembad
En na 4 dagen? Uitslapen is stap 1 en cruciaal want het leven is redelijk onregelmatig tijdens carnaval en slaaptekort helpt dan niet echt. Na het slapen is een goed en gezond ontbijt van belang en daarna natuurlijk bewegen en waar kan dat beter dan in het zwembad? Oftewel een ‘After-Carnaval-Aqua Fit’ om uit de dip te komen en in het gareel. Ik denk dat jouw leden niet kunnen wachten! Ok, eerst natuurlijk nog even ‘carnavallen’…




RBI Corrosion