‘Maak het verschil met een diepere Why’

Een gezonde leefstijl wordt steeds belangrijker. Meer bewegen, beter eten, minder stressen: gezonder leven staat hoog genoteerd. Zeker ook nu het einde van het jaar nadert en de goede voornemens, tegelijk met het heffen van het champagneglas, weer opdoemen. Dit jaar gaan we écht gezonder leven… Een goed voornemen dat ook zeker kansen biedt voor zwembaden. Zwemmen past natuurlijk ook prima in een gezonde leefstijl. Alleen hoe haal je deze klanten binnen en hoe houd je ze. “Ga bewust met je marketingbudget om, creëer meerwaarde en maak het verschil met een diepere Why”, zo luidt het advies van Michiel van Looijengoed, online sportmarketeer bij Triple Double.

Why?

Natuurlijk is het fijn om nieuwe klanten te werven. Nog beter is het om ze ook te houden. Van Looijengoed gelooft dat je met een diepere ‘Why’ het verschil kunt maken. ‘People don’t buy what you do: they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe’. Voor sommige mensen is zwemmen meer dan een uurtje even bewegen, het is voor hen een stap naar een gezonde(re) levensstijl en daar moet je op inspelen. “Wanneer je een landelijke speler bent, kun je middels internet op een koste efficiënte manier grote groepen mensen ondersteunen. Bijvoorbeeld door voortgang inzichtelijk te maken, waardoor men gemotiveerd blijft. En als je lef hebt, koppel je hieraan ook de sportieve prestaties buiten het zwembad om (zoals hardlopen en wielrennen ter voorbereiding op een triatlon). Bied leden de mogelijkheden om te chatten met een voedingsconsulente. Maar denk ook aan het faciliteren van mensen om hun slaapgedrag te registreren en te analyseren.” En zo is er volgens Van Looijengoed nog veel meer te verzinnen om meerwaarde te creëren vanuit de diepere ‘Why’.

Lees ook: Sociale marketing, zo verleid je mensen naar het zwembad

Trouwe klanten? Belonen!

En mocht men toch dreigen af te haken? “Genereer gebruikersdata, als leden minder actief worden kun je hier meteen actie op ondernemen.” Of een abonnement structuur waarbij je bij meer sporten minder hoeft te betalen. Wat we volgens Van Looijengoed zeker ook niet moeten vergeten is het belonen van onze trouwe klanten. “Het is een gegeven dat in vaak de focus ligt op acquisitie in plaats van retentie. De incentives zijn leuk voor nieuwe klanten, maar vaak niet bedoeld voor bestaande klanten. Dat terwijl juist tevreden klanten je beste marketinginstrument zijn door de mond-tot-mond reclame. Uiteraard moet je dit dan wel stimuleren en faciliteren.”

Openzetten marketingsluizen

Pieken met je marketingbudget ligt misschien voor de hand. Echter Michiel van Looijengoed, werkzaam bij Triple Double (ontwikkelaar van sportmarketingconcepten voor het bedrijfsleven waarbij merken en fans bij elkaar worden gebracht en sport betekenis in de maatschappij krijgt), wijst ook op het gevaar dat je in een korte periode al je kruid verschiet. “Kijkend naar het zoekgedrag van mensen op woorden bewegen/sporten en een aantal varianten hierop, zie je bijvoorbeeld een piek in januari. Dan kun je misschien besluiten om hiervan mee te profiteren en dus extra in te zetten op marketing. Maar in deze maand strijd je dus met verschillende partijen om de aandacht van de consument, terwijl je met een betere spreiding van het budget in andere maanden ‘alleen’ de aandacht op kan eisen.” Tevens moet je je afvragen wat er gebeurt wanneer concurrenten in januari de marketingsluizen openzetten. Voor veel mensen zal dit immers een trigger zijn om online de verschillende beweegaanbieders met elkaar te gaan vergelijken. “Wanneer je hier ook tussenstaat met een aantrekkelijke propositie (dit hoeft geen korting te betekenen), kun je profiteren van de ingezette mediabudgetten van jouw concurrenten en evengoed een groot deel van de gewenste nieuwe klanten binnenhalen.”




Splash Software