LinkedIn: de kracht van online netwerken

Ruim 7 miljoen Nederlanders hebben een account op LinkedIn. Ook voor zwembaden biedt het online netwerk van LinkedIn kansen op meer exposure, interessante partnerships en het verwerven van een groter netwerk. Over LinkedIn wordt vaak gedacht dat het uitsluitend een netwerk is voor zakelijke doeleinden. Richard van der Blom noemt dat een misvatting. Hij maakt geen onderscheid tussen business-to-business contacten en een zwemaccommodatie. “De gebruikers van LinkedIn zijn ook allemaal potentiële bezoekers van het zwembad.”

Eerste indruk telt

Door onbekendheid met het effectief inzetten van het medium worden kansen gemist. Dat is ook de ervaring van Van der Blom (eigenaar Just Connecting). “Veel gebruikers hebben het gevoel dat ze er niet alles uithalen. De reikwijdte van LinkedIn gaat ook vele malen verder dan men zich zich soms realiseert. De eerste indruk telt. Dat is altijd al zo geweest. Alleen nu gebeurt dat niet meer in een offline omgeving, potentiële bezoekers en klanten oriënteren zich online. Dit allemaal zonder dat de manager of de medewerkers het weten.” Een strategisch en goed vindbaar profiel voor LinkedIn is dan cruciaal. “Voor een goed profiel is het belangrijk dat je als zwembad weet wie je bent en waar je met de organisatie naartoe wilt, als het ware een eigen merk creëren. Je moet voor ogen hebben op welke doelgroepen je mikt en waar en wanneer deze te vinden zijn.”

Commercieel ecosysteem

Valkuilen zijn er genoeg. Gedateerde profielfoto’s bijvoorbeeld, maar ook teveel informatie of een slapend account. Wat je wel moet doen? Selectief persoonlijke details toevoegen, ook in een zakelijke context. “In essentie gaat het altijd over mensen, een klik ontstaat door persoonlijke dingen.” En voor een groter bereik moet je regelmatig (nieuws)berichten delen. “Ga als zwembad eens gewoon verhalen vertellen en delen.” Door LinkedIn strategisch in te zetten kan het netwerk worden vergroot. Het biedt uitgelezen kansen om activiteiten onder de aandacht te brengen en evenementen op de kaart te zetten. Updates zorgen ervoor dat je top-of-mind blijft en mensen nieuwsgierig maakt. Zwembaden hebben hun eigen commercieel ecosysteem. Je moet je als organisatie voortdurend bewust zijn van de omgeving waarin je opereert.”

Workshop ZwembadBranche Congres

Een rijk profiel op LinkedIn, met naast een goede profieltekst en de juiste zoekwoorden ook veel actueel beeldmateriaal, zorgt voor een hoger bereik en vormt daarmee een toegevoegde waarde voor de organisatie. Wil jij weten hoe je dit realiseert? Tijdens het ZwembadBranche Congres leert Richard van der Blom je in de workshop ‘LinkedIn, de kracht van online netwerken’ hoe je een strategisch en goed vindbaar profiel opstelt. Hoe je zoekopdrachten maakt naar interessante contacten om effectief te netwerken. En ook hoe je het bereik vergroot van jouw (nieuws)berichten. Kortom, alles over hoe LinkedIn van waarde kan zijn.