Lifeguards en zwembadmedewerkers willen meer samenwerken aan zwemveiligheid

Lifeguards willen graag meer kennis over het verbeteren van de zwemveiligheid in en rondom open water. Innovatie van processen en materialen is volgens hen belangrijk voor verbetering van de zwemveiligheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder lifeguards van de Reddingsbrigade en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
 

Innovatie

De lifeguards geven aan innovatie belangrijk te vinden (84%). Drie kwart wil zich graag verdiepen in innovatie. Verder bestaat behoefte aan meer kennis over omgaan met de pers (44%) en grensoverschrijdend gedrag (42%). Daarnaast willen de lifeguards zich ontwikkelen in contact leggen en een gesprek voeren met de alarmcentrale (39%) en in risico-inventarisatie en – evaluatie (44%). Bij dat laatste wordt via onder meer weersverwachting, getijdenverwachting en data-analyse inzicht verkregen in de veiligheidsrisico’s. Op basis daarvan kan het toezicht van de lifeguards worden aangepast. Meer dan de helft van de lifeguards vindt dat ze voldoende tot goede kennis hebben over de meeste onderwerpen van zwemveiligheid, zoals strandbewaking, zwemmend redden, waterbewaking en drenkeling redden.


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Samenwerken zwembranche

Innovatie in en rondom het water kan helpen om de kennis over zwemveiligheid en de zwemveiligheid van de badgasten te versterken. De lifeguards willen met name verbeteren en innoveren met behulp van een digitale leeromgeving om up-to-date te blijven. Daarna komt het gebruik van nieuwe materialen om toezicht te houden op het water, zoals een drone of SUP en het gebruik van apps door de badgasten om lifeguards in te schakelen bij gevaar. De lifeguards geven al veel voorlichting over zwemveiligheid (58%), toch geven enkele lifeguards in de
open antwoorden aan dat ze graag meer aandacht willen voor (landelijke) campagnes en lesprogramma’s voor basisscholen over zwemmen in open water (informatie over vlaggen, muien en dingen om op te letten). Zij hechten belang aan innovatie en aan kennis over bevordering van zwemveiligheid in open water. Het belang van kennisontwikkeling en innovatie werd ook door zwembadmedewerkers onderstreept in de sportinnovatiemonitor 2. Daar wordt het belang van samenwerking tussen partijen op het gebied van zwemveiligheid benadrukt. Lifeguards willen namelijk meer aandacht voor lesprogramma’s over zwemmen in open water en zwembadmedewerkers willen graag oefenen met risicovolle praktijksituaties in open water.

Lees ook: 100 jaar Reddingsbrigade en 5.000 vrijwilligers: chapeau!

Ongewenst gedrag

Aan de lifeguards is gevraagd hoe zij het zomerseizoen hebben ervaren. De de
professionaliteit van de mede-lifeguards, de samenwerking met mede-lifeguards en de samenhorigheid en sfeer in het team is heel goed bevallen. Helaas heeft ongeveer zes op de tien lifeguards één of meerdere vormen van ongewenst gedrag meegemaakt op de zwemlocatie. Ongewenst gedrag vindt voornamelijk plaats tussen omstanders/badgasten. De meestvoorkomende vormen zijn overlast (35%), vernieling/vandalisme (31%) en verbaal geweld (29%). Verbaal geweld vindt vooral plaats tussen badgasten, maar ook voor een klein deel tussen badgasten en lifeguards. De kennis over omgaan met ongewenst gedrag beoordelen de lifeguards echter als onvoldoende. Ze willen graag meer bijscholingen om kennis op te doen over het waarborgen van een sociaal veilige omgeving voor badgasten.

De resultaten zijn gebaseerd op een online vragenlijst, die in het najaar van 2021 in samenwerking met Nationaal Plan Zwemveiligheid, Reddingsbrigade Nederland en
KNRM is uitgezet onder lifeguards.

Lees meer over het onderzoek in de factsheet Perspectief van lifeguards bij open water