Kramp tijdens het zwemmen? Vooraf rekken helpt toch niet…

Spierkramp tijdens het sporten is voor elke sporter heel herkenbaar. Ook voor zwemmers. En aangezien geen enkele sporter dit wil, wordt elke sporter dan ook geleerd om vooraf te rekken. Dit versoepelt de spieren en gaat kramp tegen. Heel fijn, want kramp in een zwembad is nog weer even wat lastiger dan kramp bij een andere sport. Een ervaren zwemmer verhelpt het in het zwembad, maar veelal gaat men er toch even uit. Maar helpt het rekken vooraf echt tegen kramp? Recent onderzoek wijst uit dat dit niet het geval is.

Wat is spierkramp?

Spierkramp is het ongewenst samentrekken van spiervezels wat een onprettig gevoel geeft. Dit kan voor, tijdens én na het zwemmen gebeuren. Hoe spierkramp precies ontstaat en wat een sporter kan doen om spierkramp te voorkomen, is nog niet geheel duidelijk. Een aannemelijke theorie is dat de kans op spierkramp wordt vergroot als een sporter vermoeid is. Denk bijvoorbeeld aan voetballers die tijdens een verlenging last van kramp krijgen. Voor de theorie dat spierkramp veroorzaakt wordt door dehydratie of een zouttekort, is eigenlijk geen bewijs.

Vooraf strekken?

Wat wel algemeen bekend is, is dat het verstandig is om van tevoren te rekken om verkramping van de spieren tegen kan gaan. Even de spieren soepel maken zodat je er tijdens de inspanning geen last van hebt. Maar nu las ik in een blog op Alles over Sport dat onlangs is ontdekt door onderzoekers van de universiteit van Michigan dat het vooraf strekken niet helpt. Tijdens hun onderzoek veroorzaakten zij kramp bij vijftien proefpersonen, door hun grote-teenspier elektrisch te stimuleren. Met steeds een minuut ertussen, kreeg de spier een steeds intensiever stroomstootje te verwerken, totdat de spier in een kramp schoot. Wanneer zowel de proefpersoon als de elektrische activiteit van de spier aangaven dat er van spierkramp sprake was, noteerden de onderzoekers de intensiteit van de stimulatie die hiervoor nodig was geweest. De spieren van de vijftien proefpersonen verkrampten telkens bij evenveel elektrische stimulatie, of ze nu wel of niet van tevoren gerekt waren. Dit neemt echter nog niet weg dat rekken wel degelijk goed is voor de spieren, alleen volgens dit onderzoek werkt het niet preventief.

Wat te doen bij kramp?

En voor diegene die kramp krijgen tijdens het zwemmen:

  1. Als je een ervaren zwemmer bent, kun je proberen te kramp te verminderen tijdens het zwemmen door bijvoorbeeld je spieren te rekken door je tenen naar je toe te trekken.
  2. Ben je geen ervaren zwemmer, dan moet je naar de kant zwemmen om dit te doen.
  3. Als de kramp er eenmaal echt inzit, is het het beter om uit het water te gaan. Dit kan natuurlijk heel makkelijk in een zwembad, maar niet in open water. Voor wie hier niet goed op is voorbereid, kan dit voor een lastige situatie zorgen. Verstandig is het daarom om in het zwembad eerst te oefenen om te kunnen strekken zonder aan de kant te hoeven hangen of uit het water te moeten. Belangrijk is het dan natuurlijk om rustig te blijven, te drijven op de rug en de armen en benen zonder kramp te gebruiken om boven te blijven. Dit is ook een reden waarom geadviseerd wordt om nooit alleen in open water te zwemmen, maar altijd met een maatje.



RBI Corrosion