KNZB: ‘niet de schoolslag, maar de crawl als basis voor zwemdiploma’

Zoals bekend is de KNZB bezig met het ontwikkelen van een nieuwe zwemlesmethode. In de Volkskrant van vandaag kondigt men aan dat de KNZB in 2014 met een eigen zwemdiploma op de markt komt. Een concurrent van het Zwem ABC. In tegenstelling tot het Zwem ABC beginnen kinderen niet met de schoolslag, maar met de borst- en rugcrawl. Deze zouden makkelijker en natuurlijker zijn en daardoor geschikter voor jonge kinderen. Hierdoor is het diploma ook binnen 10 maanden te behalen. Met als voordeel volgens de KNZB dat kinderen meer plezier ervaren aan de zwemles en dus ook eerder doorgaan met zwemmen. Anderen vinden dat hiermee de zwemveiligheid in het gedrang komt omdat de schoolslag langer vol te houden is wanneer een kind te water raakt.

Daarnaast zorgt dit diploma voor spanningen binnen het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ. Mervyn Stegers (voorzitter Nationaal Platform Zwembaden | NRZ) is volledig verrast door dit initiatief en vraagt zich in dit artikel af wat dit betekent voor de toekomst van het platform: “Als ze hiermee doorgaan, is het de vraag of ze nog wel passen in onze organisatie.”

Wat vind jij van het KNZB Diploma?
Reageer op deze stelling in onze groep op LinkedIn, via deze link

social-talk

Lees ook

 
 ZwembadBranche Congres
  • Johan M

    Als eindvorm de beoordeling is als nu v.w.b. voortbewegingsvormen?
    Een kind in paniek zal eerder “hondje” zwemmen, dan schoolslag.
    Een eerste vorm van zelfredzaamheid zal best de borstcrawl kunnen zijn,
    mits het onderdeel van het te water gaan, onder water gaan, naar de kant bewegen en uit het water komen zal zijn. Spetter benen zijn motorisch gezien sneller een begrip zijn als de schoolslag benen.
    Als een kind (4,5 jr) dit beheerst zal men verder kunnen gaan met beenslag enkelvoudige rugslag. Daarna van enkelzijdige armtrek naar dubbelzijdig (armbeweging schoolslag) Ik zie het als een andere volgorde om tot een resultaat te komen waar wij als badpersoneel voor staan.