Goede voornemens: van flop naar top!

Als ik de kijkcijfers moet geloven is de kans heel groot dat ook jij de film Kerstappels van de veel bekeken serie Oogappels hebt gezien en meteen weet wat ik bedoel met ‘Top of Flop’. In één van de gezinnen die centraal staan is het traditie om met Kerstmis te benoemen wat er goed ging dit jaar en wat niet. Wij probeerden het ook uit thuis en kwamen tot de conclusie dat de flop meteen ook hét goede voornemen is voor het volgende jaar. Je flop wil je promoveren tot top. Wat je vooral niet wil, is dat je flop blijft staan. Maar hoe zorg je hiervoor?

Wees lief

Inmiddels is iedereen weer volop aan de slag en liggen de feestdagen alweer ver achter ons. We zijn weer begonnen aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen en dus zijn er ook weer veel goede voornemens gemaakt. Alles wat niet is gelukt -is ‘geflopt’-, gaat in een nieuw jaar wel lukken. Helaas is het hebben van goede voornemens alleen niet voldoende, er moet iets meer gebeuren. Heb jij ook goede voornemens? Hierbij een paar tips hoe je deze dit jaar wel kunt volhouden. Rode draad? Wees niet te streng en maak het niet te ingewikkeld, maar bovenal: wees een beetje lief voor jezelf!


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Nudging

Om gedrag te beïnvloeden werd binnen de gedragstherapie vaak gewerkt met incentives als prikkel om verandering te stimuleren of het creëren van meer bewustwording om de intrinsieke motivatie aan te spreken. Maar waarom zou je het vooral niet wat makkelijker maken om een gedragsverandering vol te houden? Bij nudging (wat letterlijk betekent ‘een zetje geven’) zorg je door kleine aanpassingen in de omgeving of keuze-context waarin het gedrag plaatsvindt voor een duwtje te geven in de gewenste richting. Het idee is niet dat je gaat kijken hoe je verleidingen moet weerstaan, maar je zorgt ervoor dat je minder snel in de verleiding komt. Je kunt bijvoorbeeld als je (meer) wil gaan zwemmen voor je dag begint denken aan het klaarleggen van je zwemspullen zodat je er meteen tegenaan loopt als je wakker wordt. Maar ook dat je een bepaalde podcast die je graag luistert alleen maar luistert op weg naar het zwembad. Of een serie die je alleen maar kijkt nadat je hebt gezwommen. Het idee hiervan is dat een bepaalde trigger automatisch een reactie uitlokt, zonder dat we ons daar bewust van zijn of dat we er iets aan kunnen veranderen. Wanneer een trigger herhaaldelijk dezelfde reactie ontlokt, ontstaan in onze hersenen associaties tussen die trigger en de respons en zo kun je je gedrag beïnvloeden. Je maakt het jezelf zo eigenlijk gewoon een beetje makkelijker.

Lees ook: Een gezonde leefstijl door ‘Zelf-coaching van gezond gedrag’

Never miss twice

Eén van de stelregels van voornemens is dat je het smart maakt. ‘Ik ga meer bewegen’ klinkt heel goed, maar blijkt in de praktijk zo lastig uit te voeren. Gewoonten zijn over het algemeen gebaseerd op een reeks strikte regels. Je moet het dus specificeren, ‘ik ga twee keer per week zwemmen’. De bedoeling is vervolgens dat je dit keurig doet, want een andere stelregel is de ‘no-excuses-benadering’. Als je namelijk eenmaal verzaakt, wordt het steeds makkelijker om het helemaal op te geven. Maar zo simpel is het niet. Er kan altijd iets gebeuren waardoor we even niet kunnen. Soms is het uit nood, soms heb je simpelweg je dag even niet. Is dan alles voor niets? In zijn boek Atomic Habits biedt James Clear een uitweg: je mag missen, maar mis nooit twee keer. Natuurlijk ga je ervoor om nooit te missen, maar calculeer in dat dit niet haalbaar is. Een keer zwemmen missen, mag echt. Mis je twee keer achter elkaar, dan wordt het spannend. Dit moet je dus voorkomen. Ga je hiermee iets te soepel om met je voornemen door er bij voorbaat al vanuit te gaan dat je je regel gaat breken? Nee. Je voegt simpelweg een regel toe, beter nog zelfs een realistische regel. Je mag een keer verstek laten gaan, maar niet twee keer achter elkaar. Streef naar perfectie, verwacht af en toe een mislukking, maar volg een mislukking altijd met een succes.


advertentie

E.B.T.C.