Social media trends 2023: wat kunnen wij verwachten?

Social media is en blijft natuurlijk een belangrijk medium en is ook altijd volop in beweging. Maar wat zijn de social media trends waar je in 2023 rekening mee moet houden als je relevant en succesvol wil blijven op je socials? De SocialMediaMonteur heeft voor jou de 5 belangrijkste ontwikkelingen die je het komende jaar kan verwachten op een rijtje gezet.

Shortform Video

We kunnen er niet meer omheen, de short form video, oftewel: korte filmpjes, zijn niet meer weg te denken en dat gaat ook niet meer gebeuren. Bij voorkeur verticale videos, full screen,  zoals we die kennen van Reels, Stories, TikTok en YouTube shorts worden steeds belangrijker. Naar dit soort content kijken mensen graag.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Authentieke content

Met de komst van de nieuwe app BeReal is het plaatsen van ‘echte’ momenten populair geworden. Ook zakelijk, door het delen van onbewerkt beeldmateriaal achter de schermen van een zwembad kun je een persoonlijker band met (potentiële) klanten scheppen. Dit kan vervolgens leiden tot een grotere betrokkenheid en meer trouwe klanten. Inmiddels is Instagram ook om en introduceren zij hun ‘candid challenges’. Ook hierbij gaat het om echtheid, je krijgt een notificatie met een soort opdracht en het is de bedoeling om een foto te plaatsen op dát moment. Uiteraard zonder filters. Hetzelfde geldt voor TikTok, in dit geval gaat het dan om video’s.

Lees ook: Grote social media schoonmaak? Zo verwijder je gemakkelijk oude posts!

Community en interactie

Naast het maken van authentieke content is engagement – de interactie met jouw online community – steeds belangrijker. Polls, video’s met vragen en antwoorden, zichtbaar reageren op feedback, alleen op die manier hou je de aandacht van jouw doelgroep vast en kun je jouw online community laten groeien. Iets posten en achterover leunen in afwachting op nieuwe volgers is er niet meer bij.

TikTok Marketing

Daar kunnen we kort over zijn….TikTok is hier en het blijft nog wel even. Om hier aan mee te doen, hoef je heus niet allerlei dansjes met je medewerkers gaan maken. Maar (actieve) aanwezigheid op TikTok in 2023 is wel een must voor jouw doelgroep zich op die app bevindt.

Beter vindbaar mobiele apparaten

In 2023 wordt het steeds belangrijker om de SEO van je website op orde te hebben en zo beter vindbaar te zijn. Met name op mobiele apparaten, meer dan de helft van al het internetverkeer speelt zich hier af en dat aantal neemt gestaag toe. Vanuit een SEO-perspectief is het je misschien al opgevallen dat je pagina’s anders scoren op mobiel en desktop. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat dit op orde is en de site goed presteert op smartphones.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met één van de Social Media Monteurs.