Goede voornemens? Zo houd jij deze wel lang vol!

Een nieuw jaar is weer begonnen. Zoals altijd weten wij niet wat het nieuwe jaar brengt, maar zeker in coronatijd is alles onzeker. Hoe ziet 2022 eruit? Wat echter nooit verandert, zijn de goede voornemens aan het begin van een nieuw jaar. Maar het fenomeen goede voornemens blijft toch altijd wel een ‘dingetje’. Lang niet iedereen haalt zijn of haar doelen, het is nou eenmaal lastig om gedrag te veranderen. Bij deze 6 valkuilen en tips om dit te doorbreken. En wie weet lukt het dit jaar wel. Wij wensen je in ieder geval een heel gezond & gelukkig 2022 én dat er snel weer kan worden gezwommen in de zwembaden.

  1. Onrealistische voornemen(s)
    Goede voornemens zijn voor de meesten vanaf de start helaas gedoemd om te mislukken. Dit komt omdat de lat te hoog wordt gelegd en we de goede voornemens te vaag formuleren. Hoe dan wel? Houd het realistisch zodat je jezelf niet elke keer weer teleurstelt. Met de volgende stappen leer je een realistisch plan op te stellen.
    >> Stap 1: Zet je goede voornemens op papier en bedenk wat volgens jou haalbaar is.
    >> Stap 2: Leg dit doel voor aan familie, vrienden of een deskundige bij bijvoorbeeld het zwembad om gezamenlijk in te schatten of dit doel haalbaar is.
    >> Stap 3: Schrijf dit doel vervolgens zo concreet mogelijk op en kies gelijk ook een start- en einddatum.
    >> Stap 4: Deel dit einddoel op in kleine subdoelen zodat je elke keer weer een succeservaring hebt bij het behalen van een subdoel.
  2. Te veel tegelijk
    Je herkent het vast wel. Je wilt je gedrag drastisch veranderen. Tien doelen tegelijk en alles moet in één keer lukken. Je bent wel gemotiveerd, maar je hebt geen duidelijk stappenplan. Dit is dan eigenljk bijna altijd gedoemd om te mislukken. Wat werkt wel? Maak een plan waarbij je stap voor stap werkt aan een nieuwe gewoonte. Het liefst 1 gewoonte per 2-4 weken. Door het op te schrijven vergroot je de kans op succes.
  3. Je resultaten niet bijhouden
    Om je goede voornemen vol te houden is het belangrijk om het proces in kaart te brengen en bijvoorbeeld dagelijks bij te houden hoe het gaat met je doelen. Dit hoef je niet altijd te doen, maar de eerste periode kan dit heel handig zijn. Als je een kleine gewoonte hebt veranderd, ervaar je kleine succeservaringen en dit motiveert en zorgt ervoor dat je makkelijker doorzet met al je andere doelen. Bijvoorbeeld als je als doel hebt 2 keer per week zwemmen. Week 1: gelukt Week 2: gelukt
  4. Je niet voorbereiden op tegenslagen
    Verder is het belangrijk om je voor te bereiden op obstakels en tegenslagen. Stel: je kunt een keer niet op maandag zwemmen, wanneer ga je dan zwemmen? Hoe duidelijker jouw plan is om met deze obstakels om te gaan, des te makkelijker het wordt om jouw doelen te behalen.
  5. Geen inspirerende mensen om je heen
    De steun van familie en vrienden is essentieel voor het bereiken van jouw goede voornemens. Vertel aan jouw omgeving wat je wilt bereiken, zij kunnen jou steunen en je herinneren aan je goede voornemens. Naast steun vanuit je omgeving is het ook belangrijk om je te omringen met mensen die je verder helpen en naar een hoger plan tillen. Zoek mensen die een vergelijkbaar doel hebben en die je inspireren of verder helpen. Wil je gezondere gaan leven en meer bewegen? Zoek dan een zwemclubje op met mensen die ook met hun gezondheid bezig zijn.
  6. Je bent te ongeduldig
    Gedragsverandering staat aan de basis van bijna alle goede voornemens. Je wilt bepaalde gewoonten veranderen waar je je het afgelopen jaar aan hebt gestoord. Maar dit lukt je niet in twee dagen. Geef dus ook niet op als je na een paar dagen ongeduldig begint te raken. Gun jezelf iets meer tijd, een blijvende gedragsverandering duurt nou eenmaal al snel twee tot drie maanden. Geef dus niet op als je na een paar dagen even een zwak moment hebt, een terugval is heel normaal. Nieuwe gewoontes aanleren en een ongewenste gewoonte afleren is in theorie simpel: zet zo lang mogelijk door totdat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.




Sera Dataduiker