Houd het eerlijk en stop met klagen: zo houd je het gezellig tijdens de zwemles…

Met passie voor het vak leren de zwemonderwijzers onze kinderen zwemmen. Door het gat, met kleren zwemmen, op de rug zwemmen: alles wordt met veel geduld en toewijding geleerd. En natuurlijk staat altijd plezier voorop, het moet vooral leuk blijven. De zwemles is een feestje. Maar soms gaat het niet zoals je eigenlijk had gewild. Het gaat namelijk niet altijd volgens het boekje. Niet elk kind is gelijk en de ene keer heb je meer geduld dan de andere keer. Op Famme las ik laatst een aantal opvoedtips waarvan een paar ook zeker van toepassing zijn op de zwemles.

  1. Stop met klagen
  2. Natuurlijk weet je wel dat je alles positief moet benaderen. Dat je vooral moet letten op wat een kind al wel kan. Maar soms glipt het er even tussendoor: ‘Jemig wat zijn jullie druk vandaag’, ‘Luistert er nu helemaal niemand’, ‘Hoe vaak heb ik dit nu al uitgelegd’. STOP. Tel tot 10 en focus toch vooral op de positieve dingen. Er is altijd wel een positieve draai aan te geven. ‘De techniek is nog niet goed, maar wat doe jij je best’ of ‘Wat zijn jullie lekker druk, jullie hebben er -net als ik- vast heel veel zin’. Klagen werkt alleen maar bevestigend en maakt het er uiteindelijk niet leuker op…

  3. Heb hoge verwachtingen
  4. Dit klinkt misschien wat raar, immers je moet kinderen aanmoedigen met elke kleine stap die zij zetten. Je moet ze vooral niet demotiveren door iets te vragen wat zij niet kunnen en wat nog een stap te ver is. Toch is het belangrijk dat kinderen zich kunnen bewijzen, dat geeft juist zelfvertrouwen. Probeer kinderen dus uit te dagen en uit de bekende ‘comfortzone’ te halen. Geef opdrachten die net wat meer vergen, waar kinderen net even een stapje voormeten maken. Dat leert kinderen dat ze meer kunnen dan ze soms denken. Uiteraard moet je hierin niet overmoedig raken, want dat werkt het juist averechts.

  5. Wacht voor je reageert
  6. Tijdens de zwemles ben jij de juf of meester. Als er iets is, moet jij natuurlijk helpen. Daar ben je voor. Maar, soms is het beter om even een stapje terug te doen, je juist even afzijdig te houden. Kinderen zijn vaak heel goed in staat om zelf naar oplossingen te zoeken. Mits wij volwassenen hen niet voor zijn. ‘Niet meteen reageren’ betekent écht niet dat je je kind tijdens de les aan zijn lot over moet laten, maar het laat wel zien dat je er vertrouwen in hebt dat het kind het zelf kan. Dit kan gaan over de oefeningen, maar zeker ook over conflicten in de groep. Ook hierin zijn kinderen vaak wel in staat om het zelf op te lossen.

    Lees ook: Zo kun je het beste praten met kinderen over prestaties

  7. Omarm de moeilijkheden
  8. ‘Zie je wel, ik kan niet door het gat’ of ‘Laat maar zitten, die borstcrawl leer ik nooit’. Als iets niet wil lukken, zijn kinderen geneigd te denken dat het dan helemaal nooit niet gaat lukken. Ieder kind kan leren zwemmen, maar hij of zij niet. Dat gaat gewoon niet lukken. Belangrijk is dan om het perspectief te veranderen. Begin niet direct met het feit dat ieder kind ooit leert zwemmen, maar benadruk vooral dat heel veel kinderen moeite hebben met bijvoorbeeld door het gat te zwemmen. Of betrek het op jezelf, misschien was jij vroeger ook ergens niet goed in maar lukte het toch door veel te oefenen. Belangrijk is dat het kind realiseert dat er zeker hoop is, ookal lijkt het in het begin van niet. Oefening baart uiteindelijk kunst. En jij bent er natuurlijk om daar bij te helpen.

  9. Houd het eerlijk
  10. Natuurlijk is een peptalk beter dan een verhaal dat heel zwaarmoedig is. Je mag immers ook niet teveel klagen, zie #1… Maar overdrijven is ook een kunst. Je kan niet beloven dat over 3 lessen een kind de borstcrawl wel onder de knie heeft. En daar gaat het natuurlijk ook niet om. Je kunt beter eerlijk zijn en juist uitleggen dat het een techniek is die je echt niet zomaar even goed beheerst. Dat kan wel een tijdje duren en bij sommigen duurt het nou eenmaal langer dan bij anderen. Geen enkel probleem. Keep it real, is het devies. Al was het alleen maar omdat kinderen vaak ook wel door hebben wanneer iets meer een peptalk is dan realiteit…

 
 “VConsyst”