Geld belangrijke reden voor opzeggen abonnement of lidmaatschap

De coronamaatregelen hebben hun stempel op het sportgedrag van de Nederlandse bevolking gedrukt. In de Monitor Sport en corona werd geconcludeerd dat het sporten bij een sportvereniging of commerciële aanbieder afnam wanneer de coronamaatregelen strenger werden en weer toe met versoepelingen. Maar wat betekende dit precies voor sportaanbieders?


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Opzeggen én aanmelden

Het Mulier Instituut deed onderzoek naar opzeggingen en nieuwe lidmaatschappen van sportverenigingen en abonnementen van andere sportaanbieders in de periode mei 2021-mei 2022 centraal. Hieruit blijkt dat tussen mei 2021 en mei 2022 zo’n bij 17 procent van de huishoudens een sportlidmaatschap (9%) of sportabonnement (8%) is stopgezet. Uitgaande van ruim 8,1 miljoen particuliere huishoudens in 2022 (CBS Statline) zijn er in deze periode minstens 733.000 lidmaatschappen van sportverenigingen en minstens 647.000 abonnementen van andere sportaanbieders beëindigd. Opzeggingen van lidmaatschappen of abonnementen kwamen -niet geheel verrassend- vaker voor in grotere huishoudens (vier personen of meer) en huishoudens met drie of meer sporters. Vóór de coronacrisis lag het percentage huishoudens waar ten minste één persoon een lidmaatschap van een sportvereniging had opgezegd iets hoger, tussen 2016 en 2019 nam dit toe van 11 naar 14 procent. Opzeggingen kwamen in 2022 ongeveer even vaak voor bij huishoudens die er financieel op vooruitgingen als bij huishoudens waar het tegenovergestelde het geval was. Dit beeld strookt met dat van 2016 en 2018, in alle perioden werd in huishoudens met een bovenmodaal inkomen het vaakst een lidmaatschap opgezegd. Mogelijk komt dit mede doordat in die inkomensgroep relatief veel lidmaatschappen en abonnementen waren afgesloten.

Lees ook: Minder bewegen door de coronacrisis: wat is de schade?

Belangrijkste opzegreden

De twee belangrijkste redenen om een lidmaatschap van een sportvereniging te beëindigen was dat de sport niet meer als leuk werd ervaren (24%) en dat de financiële situatie in het huishouden het niet toeliet (24%). In 14% van de huishoudens werd die situatie veroorzaakt door corona en in 10% van de huishoudens had dat een andere reden. De financiële situatie in het huishouden blijkt eveneens de belangrijkste motivatie om het lidmaatschap van een andere sportaanbieder op te zeggen (21%), hierbij ging het in 8% om corona en in 13% van de gevallen was er een andere reden. Andere belangrijke redenen zijn een prijsstijging van het lidmaatschap (19%) en de beperkte toegankelijkheid van het sportaanbod vanwege coronamaatregelen (17%). Zo’n 13% van de huishoudens sloot minstens één nieuw verenigingslidmaatschap af, 10% één nieuw abonnement bij een andere sportaanbieders en 1% beide. Uitgaande van de ruim 8,1 miljoen particuliere huishoudens zijn er in die twaalf maanden minstens 1,1 miljoen nieuwe lidmaatschappen en minstens 911.000 nieuwe abonnementen afgesloten. Nieuwe lidmaatschappen of abonnementen kwamen het vaakst voor in huishoudens die hun vrij besteedbaar inkomen zagen groeien en in huishoudens met een bovenmodaal inkomen. Tevens in grotere huishoudens en huishoudens met meer sporters.

Toekomst

Het opzeggen van een lidmaatschap of abonnement wordt dus veelal bepaald door de financiële situatie. Wat betekent dit voor de toekomst? De index van het consumentenvertrouwen is tussen mei 2021 en mei 2022 gedaald van -9 naar -47 (CBS Statline). Wanneer deze ontwikkeling doorzet, daalt ook de algemene koopbereidheid wat opzeggingen van sportlidmaatschappen en -abonnementen in de hand kan werken. Wat betreft sportdeelname kan onderscheid worden gemaakt tussen het aantal sporters en het sportvolume: het aantal uren dat sporters tezamen aan sportbeoefening doen. Onderzoek leert dat sportaanbieders sportdeelname niet alleen faciliteren, maar ook lijken te stimuleren. Dit betekent dat een vermindering van leden van sportverenigingen en andere (commerciële) aanbieders een de sportdeelname nog verder kan verminderen. Daarnaast kunnen de stijgende energiekosten uiteindelijk leiden tot een stijging van de prijs van lidmaatschappen en abonnementen wat tevens een reden voor mensen is om ze te beëindigen en ook de sportdeelname onder druk kan zetten. Dat hoeft niet automatisch te leiden tot minder sportdeelname, want sporten is ook ongeorganiseerd mogelijk. Voor sportaanbieders, en dus ook de de zwembranche, zou het wel een zorgelijke ontwikkeling zijn.

Lees voor meer informatie de factsheet Sportlidmaatschappen en -abonnementen: opzeggingen, opzegredenen en nieuwe lidmaatschappen en abonnementen