Een goede en complete huisstijl: hoe pak je een opfrisbeurt aan?

De hele dag zie je overal logo’s, als onderdeel van een huisstijl. Op producten, op websites, op posters, op gebouwen, op auto’s… Waarom eigenlijk en wat is het nut daarvan? Een goede huisstijl is herkenbaar en weerspiegelt het karakter van de organisatie. Het straalt daarmee precies uit wat de organisatie wíl uitstralen. Maar wat heb je er nu precies aan en hoe pak je een opfrisbeurt aan? Esther Blok geeft een aantal tips.

Wat is een huisstijl en wat heb je eraan?

Met een huisstijl maak je een organisatie herkenbaar voor haar doelgroep. Een complete huisstijl bestaat uit een logo, kleuren, lettertypen (typografie), vormen en beeldstijl (fotografie- of illustratiestijl). Een goede huisstijl is herkenbaar en weerspiegelt het karakter van de organisatie. Het straalt precies uit wat de organisatie wíl uitstralen. Maar wat heb je eraan? Een goede huisstijl laat zien waar een bedrijf voor staat en trekt klanten en medewerkers aan die hierbij passen. Kort gezegd levert een goede huisstijl een professioneel bedrijfsimago op en vertrouwen bij (potentiële) klanten en medewerkers. Je wordt herkenbaar voor je doelgroep en je onderscheidt je van concurrenten in de markt. Het scheelt ook tijd, je weet zo hoe je merkuitingen er ongeveer uit moeten zien. Deze voordelen gelden voor elke organisatie, het is net zo belangrijk voor een zwembad of zwemschool als voor een multinational. Iedereen wil professioneel overkomen, herkenbaar zijn in de markt, je onderscheiden van concurrenten, snel werken en vertrouwd worden door (potentiële) klanten en medewerkers.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Sociale marketing: zo verleid je mensen naar het zwembad

Hoe lang gaat een huisstijl mee?

Sommige zwembaden en zwemscholen hebben een huisstijl die nog uit de jaren ’80 stamt. Is dat erg? Laat ik beginnen dat het beter is dan niets. Ook een ouderwets logo kan bekend in de markt staan en een aantal van de eerder genoemde voordelen bieden. Maar ik denk dat je wel aanvoelt wat het verder met jullie imago doet. Je zal er op het oog niet snel als die vooruitstrevende partij uit worden gepikt. Men gaat er eerder van uit dat je ook ouderwets bent in je werkwijze en aanbod. Of dat jullie organisatie te snel wordt wegzet als onprofessioneel. Laat de huisstijl dus zeker met zijn tijd meegaan. Gemiddeld bepaal je na een jaar of vijf of een huisstijl nog voldoet. Verander nooit te snel je hele huisstijl, maar kijk eerst of je voldoende hebt aan een opfrisbeurt, een zogenaamde ‘restyle’. Vaak is je logo -hoe hij er ook uitziet- in al die jaren wel herkenbaar geworden voor jullie (potentiële) klanten. Gooi dat niet zomaar weg en check eerst of je er nieuw leven in kunt blazen. En dat kan verrassend vaak.

Hoe pak je een restyle van je huisstijl aan?

Bepaal voor een opfrisbeurt van je huisstijl eerst wat het ‘karakter’ is van jullie organisatie en wat jullie willen uitstralen. Je kunt daarbij een zogenaamd kernwaarden-onderzoek (laten) doen. Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen die laten zien waar jullie zwembad of zwemschool voor staat. Bijvoorbeeld: fris, nuchter en persoonlijk. Kies 3-5 van deze kernwaarden en toets vervolgens alle elementen van je huisstijl daaraan. Kies je bijvoorbeeld de kernwaarde ‘persoonlijk’, check dan of elk element in je huisstijl die kernwaarde ook uitstraalt. Elke kleur, vorm en lettertype kun je namelijk koppelen aan een kernwaarde. Hoe zorgvuldiger je dit aanpakt, hoe beter je huisstijl en hoe langer je weer vooruit kunt.

Deze blog is geschreven door Esther Blok, zij is gespecialiseerd in het neerzetten van zwem-en sportbedrijven als merk. Ze leert alle medewerkers om zelf de zichtbaarheid van hun organisatie te vergroten.