De zwembranche kampt met een groeiend tekort aan personeel. Nieuwe medewerkers zijn van harte welkom, maar het is net zo belangrijk om huidige medewerkers te behouden. Om deze uitdaging aan te pakken, zet de WiZZ zich in voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met de bewustwordingscampagne ‘Fris Jezelf Op’ wil men dat mensen vitaal en gemotiveerd blijven om in de branche te werken, nu én in de toekomst.
Duurzame inzetbaarheid
Of je nu instructeur bent, werkt in de technische dienst of een leidinggevende functie hebt: overal in de branche zijn er openstaande vacatures, met de grootste vraag naar lesgevers. Dit probleem zal alleen maar groter worden als de politiek besluit om schoolzwemmen weer in te voeren. Wie kan al die extra lessen verzorgen? Debby van Son, communicatieadviseur bij de WiZZ (Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen), benadrukt daarom het belang van duurzame inzetbaarheid, die verder reikt dan alleen gezond blijven op de werkvloer. Het gaat om een goede balans tussen ontspanning en inspanning, zodat je lekker in je vel zit en plezier in je werk hebt. “Met de campagne ‘Fris Jezelf Op’ willen we de zwembranche laten inzien dat investeren in jezelf en je collega’s heel waardevol is en niet ingewikkeld hoeft te zijn. Samen kunnen we een werkomgeving creëren waar iedereen vitaal en energiek is en blijft.”
Lees ook: In balans blijven: tips om op te laden tijdens je werkdag
Bewustwording
De campagne bevat de thema’s van de sociale agenda en begint met het thema gezonde leefstijl. Fit zijn betekent je beter voelen en meer aankunnen, maar het gaat ook om het verminderen van stress, die je werk negatief kan beïnvloeden. In een overleg met enkele HR-functionarissen van verschillende zwembaden is gekeken wat er nodig is om hiermee aan de slag te gaan. “Uit het overleg bleek dat er vooral behoefte is aan bewustwording en informatie, met als resultaat een initiatief dat bijdraagt aan een positieve werkcultuur en een kennisbank waarmee we werkgevers en werknemers handvatten bieden om dit concreet te maken.” Wat deze campagne uniek maakt, is volgens Debby de speelse en informele aanpak. “We hebben bewust gekozen voor een luchtige benadering, zonder belerend te zijn. We willen het niet zwaar of dwingend maken. Daarom zijn er challenges en hebben we ansichtkaarten gemaakt die je aan je collega kunt geven. Hiermee kan men elkaar op een ludieke manier stimuleren. Zo kun je een collega uitdagen om te stoppen met roken, terwijl jij wordt uitgedaagd om een gezonde lunch mee te nemen naar het werk. Onder het mom van de challenge kun je elkaar hier dan echt op aanspreken. Of je stimuleert elkaar door vaker samen een korte wandeling te maken tijdens de pauze of een werkoverleg.” Ter inspiratie worden de collega’s Maud en Kyra, beiden werkzaam bij Laco Sportcentrum Heythuysen, gevolgd in hun challenge om fitter en gezonder te worden. “Maud en Kyra zijn echte ambassadeurs voor de campagne. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en laat zien dat bewust bezig zijn met je gezondheid leuk kan zijn.”
Lees het gehele artikel in ZwembadBranche #96