ErvaringsGericht ZwemOnderwijs: leren zwemmen moet een feestje zijn

In zwembad Drie Essen in Uden maken de zwemlessen iedereen blij. Lesgevers, ouders en kinderen genieten. De aanpak van Claartje en Martin Driessen krijgt steeds meer navolging, ook buiten de landsgrenzen. Bij alle groei blijft het doel hetzelfde. “We willen dat kinderen huppelend naar de zwemles komen.” Het begon destijds allemaal op een basisschool waar Claartje en Martin terechtkwamen in hun zoektocht naar kwalitatief goed onderwijs voor hun eigen kinderen. Marcel van Herpen was er de gepassioneerde leraar en stond in ons land aan de wieg van ErvaringsGericht Onderwijs. Claartje en Martin waren onder de indruk en vroegen zich af: hoe vertaal je dit naar de zwemles?

Veranderen

Het was een lange weg, van het vaak als saai ervaren zwemonderwijs van vroeger tot wat nu als de EasySwim methode bekend staat. De scepsis over het medeverantwoordelijk maken van kinderen voor hun eigen leerproces was in de pioniersjaren groot. Bij ouders, zwemleraren en de branche zelf. Het antwoord van Driessen was steevast hetzelfde: kom eens kijken.”Eenmaal in de zwemzaal zag je al die mensen veranderen. Met eigen ogen zagen zij wat wij bedoelen: dat leren zwemmen écht een feestje moet zijn. En de meest overtuigde sceptici werden later vaak de grootste enthousiastelingen.” Hoe het ErvaringsGericht ZwemOnderwijs precies tot stand is gekomen, laat zich moeilijk navertellen. “Het is meer intuïtief ontstaan.” Natuurlijk waren er de basisprincipes vanuit het onderwijsveld. De pijlers welbevinden en betrokkenheid waren belangrijk. Ruimte bieden voor initiatieven van de leerlingen zelf ook. “Kinderen mogen elke les zelfstandig werken, in groepjes, en daarbij zélf keuzes maken in de oefenstof.”

Lees ook: Waar is het feestje? Hier is het feestje!

Samenwerken en samen leren

De bevlogenheid van de lesgever klinkt door in het verhaal van Driessen. “Er is ruimte voor samenwerken en samen leren. Kinderen leren zwemmen en ontwikkelen meteen sociale vaardigheden.” Daarnaast speelt het in de lessen gebruikte materiaal ook een rol. ”We gebruiken altijd materiaal dat de kinderen kennen van school of van thuis. We willen aansluiten bij de leefwereld van het kind. Niks saaie oefenstof. Onze kinderen hoeven ook niet door hét gat te zwemmen, ze duiken naar schatten. Veel spannender.” Wat de lessen ook kenmerkt, zijn de vele activiteiten. ”Kinderen hoeven niet stil te staan en te luisteren naar een saaie instructie en ze hoeven ook nooit te wachten in rijtjes.” Het zelfstandig in groepjes werken heeft nog een extra voordeel. “In het traditionele zwemonderwijs komt de lesgever handen tekort. Met dit concept kun je veel hulp en individuele aandacht geven, zodat elk kind maximaal leert en op eigen niveau. De lessen zijn, behalve leuk voor het kind en de lesgever, ook een stuk effectiever.”

Lees het hele artikel in ZwembadBranche #70.




Pomaz