Werken aan een sterk merk? Doe dit vooral niét!

Natuurlijk wil je graag dat mensen jouw zwembad of zwemschool uitzoeken als dé plek om hun kinderen te leren, te werken aan vitaliteit, te trainen voor een evenement, het bijschaven van de de zwemtechniek of gewoon voor een heerlijk dagje vermaak. Kortom, je wil een merk opzetten waar mensen van houden en wat ze ook onthouden. Maar wat moet je dan vooral niet doen? Peter van der Steege van Fitbrand behoedt je graag voor het maken van deze 8 basisfouten.

1. Inconsistentie: Als je wilt dat mensen je merk herkennen, zul je consistent moeten zijn in je berichtgeving, toon en visuele identiteit. Verwar je publiek niet door om de week je kleuren of slogan te veranderen.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



2. Onbekendheid met je doelgroep: Als je niet weet tegen wie je praat, hoe kun je dan verwachten dat ze luisteren? Zorg ervoor dat je de behoeften, waarden, en interesses van je doelgroep begrijpt.

3. Gebrek aan menselijkheid: Je merk is geen robot. Wees niet bang om wat persoonlijkheid en emotie te tonen. Mensen voelen zich verbonden met merken die menselijk en herkenbaar zijn. Overdrijf natuurlijk niet.

Lees ook: Zwembad en zwemschool: ‘It’s time to be real!’

4. Proberen het iedereen naar de zin te maken: je kunt niet alles voor iedereen zijn. Proberen iedereen aan te spreken zal de boodschap alleen maar verwateren en minder effectief maken. Richt je in plaats daarvan op een specifieke niche en word het go-to merk voor dat publiek.

5. Gebrek aan authenticiteit: Probeer niet iemand te zijn die je niet bent. Mensen ruiken fake tegenwoordig op een kilometer afstand. Wees trouw aan de waarden en de persoonlijkheid van je merk.

6. Te opdringerig zijn: Niemand houdt nog van een opdringerige verkoper. Wees niet dat merk dat mensen bestookt met constante verkooppraatjes. Richt je in plaats daarvan op het opbouwen van een relatie met je publiek en het bieden van waarde.

7. Feedback negeren: Je publiek weet het het beste. Luister naar hun feedback en pas je merk daarop aan. Wees niet het merk dat negatieve recensies negeert of constructieve kritiek van de hand wijst.

8. Gebrek aan innovatie: Blijf niet hangen in je gewoontes. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en technologie.

Peter van der Steege is eigenaar van Fitbrand, een veelzijdig reclamebureau dat al meer dan 30 jaar samen met hun klanten werkt aan branding en design van fitness, sport & health concepten.