Daarom is zwemmen je hele leven lang zo leuk!

De maatregelen tegen het coronavirus zijn verlengd tot en met 28 april. Zwembaden en zwemscholen zijn dus ook gesloten tot en met 28 april. De redenen waarom dit noodzakelijk is, zijn heel duidelijk. Maar, natuurlijk valt het wel zwaar. Het liefste sta je aan de badrand. Het liefste zie je blije kinderen, gemotiveerde zwemmers en gelukkige senioren. Helaas. Het kan nu niet. Om vooral de moed erin te houden, vandaag nog even op een rij waarom zwemmen zo leuk is. Want één ding is zeker: straks gaan we weer zwemmen. Waarom? Hierom!

  1. Een laag risico op letsel
    Zwemmen heeft een laag risico op letsel. Je hebt bijvoorbeeld geen ‘last’ van de zwaartekracht. Op het land is zwaartekracht natuurlijk erg fijn, alleen met sporten is het meedogenloos voor gewrichten en spieren. Water neemt gelukkig het grootste deel van de zwaartekracht weg waardoor je arm- en beenspieren kunt gebruiken in een gewichtloze omgeving. Tezamen met de juiste techniektraining, is het risico op letsel daarmee nog lager. Zwemmen is ook een geweldige manier om te herstellen van een blessure, omdat het lichaam zich rigoureus kan bewegen zonder het lichaam te belasten.
  2. Volledige lichaamstraining
    Zoals bekend, worden alle spieren in je lichaam gebruikt bij zwemmen. Het lichaam moet de spieren coördineren op een manier die het lichaam in balans houdt en toch vooruit gaat. Dit vereist spierspanning en kernkracht. Daarmee is zwemmen ideaal om je lichaam te versterken. Duwen van de muur zonder zwaartekracht is een stuk leuker en de voordelen van een strakke buik spreken uiteraard voor zich. Of je nu een workout, zachte schoolslag of ‘like a Pro’ -vlinder zwemt, je krijgt een volledige lichaamstraining en die zorgt ervoor dat alle spieren hard werken.
  3. Een geweldige cardiotraining
    Wist je dat dertig minuten zwemmen overeen komt met vijfenveertig minuten training op het land? Zwemmen is de enige sport waarbij je de intensiteit van de training kunt variëren zonder sneller te gaan. Alleen al door met ademhalingsritmes te spelen verandert een eenvoudige duurtraining in een intervaltraining.
  4. Zwemmen ontspant
    Heb je geprobeerd aan iets anders te denken dan zwemmen tijdens het zwemmen? Nee natuurlijk niet, op en neer zwemmen en ons concentreren op onze slag is genoeg om alle gedachten of takenlijsten in ons hoofd te vergeten. Waardoor we ons na een zwemsessie fris en fruitig voelen voor de uitdagingen van de dag. Zwemmen vereist een mentale betrokkenheid die maar heel weinig andere sporten ook vereisen. Het is daarom ideaal voor het verminderen van het stressniveau en het verhogen van de coördinatie in de hersenen.

  5. Zwemmen verhoogt de flexibiliteit en mobiliteit
    Freestyle, rugslag of vlinder of een workout. Eigenlijk maakt het niet uit wat je in het zwembad doet. Het is goed voor je flexibiliteit en beweeglijkheid. Bewegen in het water bevordert dan ook de algehele lichaamsmobiliteit. Zwemmen is daarmee voor voor alle leeftijden. Je kunt dus je hele leven lang met plezier zwemmen.

Met dank aan SwimGym, een trainingszwembad voor zwemliefhebbers van verschillende niveaus.




Garandeer jouw bezoekers een veilig én comfortabel zwembadbezoek