Daarom is zwemmen je hele leven lang zo leuk!

Wij houden natuurlijk van zwemmen en vinden het dus ook vanzelfsprekend dat iedereen moet zwemmen. Waarom? Daarom! Maar om het toch iets beter onder woorden te brengen heeft SwimGym, een trainingszwembad voor zwemliefhebbers van verschillende niveaus, vijf redenen opgesomd waarom iedereen zou moeten zwemmen. Lijkt mij nu zeker overduidelijk. Toch?

  1. Een laag risico op letsel
    Zwemmen heeft een laag risico op letsel. Er is weinig fysiek contact met andere zwemmers én weinig contact met de grond. Daarnaast heb je geen ‘last’ van de zwaartekracht. Op het land is zwaartekracht natuurlijk erg fijn, alleen met sporten is het meedogenloos voor gewrichten en spieren. Water neemt gelukkig het grootste deel van de zwaartekracht weg en stelt ons in staat om arm- en beenspieren te gebruiken in een gewichtloze omgeving. Tezamen met de juiste techniektraining, is het risico op letsel daarmee nog lager. Zwemmen is in feite een geweldige manier om te herstellen van een blessure, omdat het lichaam zich rigoureus kan bewegen zonder het lichaam te belasten.
  2. Volledige lichaamstraining
    Zoals bekend, worden alle spieren in je lichaam gebruikt bij zwemmen. Het lichaam moet de spieren coördineren op een manier die het lichaam in balans houdt en toch vooruit gaat. Dit vereist spierspanning en kernkracht. Daarmee is zwemmen ideaal om je lichaam te versterken. Duwen van de muur zonder zwaartekracht is een stuk leuker en de voordelen van een strakke buik spreken uiteraard voor zich. Of je nu een zachte schoolslag of ‘like a Pro’ -vlinder zwemt, je krijgt een volledige lichaamstraining en die ervoor zorgt dat alle spieren hard werken.
  3. Lees ook:Een zwemtraining of workout? Vergeet het herstel erna niet!

  4. Een geweldige cardiotraining
    Wist je dat dertig minuten zwemmen overeen komt met vijfenveertig minuten training op het land? Zwemmen is de enige sport waarbij je de intensiteit van de training kunt variëren zonder sneller te gaan. Alleen al door met ademhalingsritmes te spelen verandert een eenvoudige duurtraining in een intervaltraining.
  5. Zwemmen ontspant
    Heb je geprobeerd aan iets anders te denken dan zwemmen tijdens het zwemmen? Nee natuurlijk niet, op en neer zwemmen en ons concentreren op onze slag is genoeg om alle gedachten of takenlijsten in ons hoofd te vergeten. Waardoor we ons na een zwemsessie fris en fruitig voelen voor de uitdagingen van de dag. Zwemmen vereist een mentale betrokkenheid die maar heel weinig andere sporten ook vereisen. Het is daarom ideaal voor het verminderen van het stressniveau en het verhogen van de coördinatie in de hersenen.v

  6. Zwemmen verhoogt de flexibiliteit en mobiliteit
    Freestyle, rugslag of vlinder. Eigenlijk maakt het niet uit welke slag je zwemt, je armen zijn boven je hoofd en dat is heel goed voor de schouderflexibiliteit. Daarnaast vereist de flipturn een goede beweeglijkheid in de wervelkolom net als de schoolslag. Bewegen in het water bevordert dan ook de algehele lichaamsmobiliteit. Zwemmen is daarmee voor alle leeftijden. Je kunt dus je hele leven lang met plezier zwemmen.



Beroepsopleiding Medewerker Technische Dienst