Iets te fanatiek geweest met aquajoggen? Hier lees je alles over spierpijn…

Spierpijn kan je op verschillende manieren krijgen, waaronder bijvoorbeeld een zware work out of een nieuwe oefening. De kenmerken van spierpijn zijn stijfheid en pijn in één of meerdere spieren in het lichaam. De stijfheid en pijn kan soms wel 24 tot 72 uur duren na de training… Maar wat is eigenlijk spierpijn precies? Fit.nl legt het even haarfijn uit.

Soorten spierpijn

Acute spierpijn: dit komt bijvoorbeeld voor na een zware inspanning, bijvoorbeeld een sprintje in het bad. Je benen zitten vol melkzuur. Na ongeveer een uur is deze pijn weer weg.
Spierscheuring of kneuzing: als je gevallen bent of een spier verrekt is.
Verlate spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness, DOMS): trekt niet zo snel weg en is het gevolg van kleine beschadigingen in de spierweefsels.

Tijd om even te relaxen? Lees ook ‘Swim Yoga: Relax, zwemmen is leuk!’

Hoe werkt spierpijn?

Spierpijn is voornamelijk het gevolg van excentrische training (spierrek). De rek van de spieren zorgt voor microtrauma’s in de spierweefsels. Het lichaam probeert deze microtrauma’s te repareren. De pijn is een beschermingsmechanisme zodat je de spieren niet weer zwaar gaat belasten. Belangrijk dus ok ook echt naar te luisteren. Het lichaam wil zich namelijk herstellen om de volgende zware training aan te kunnen. Als je de spieren voldoende rust gunt om te herstellen zal de inspanningscapaciteit toenemen waardoor op een later tijdstip dezelfde inspanning gemakkelijker af gaat.

Wanneer voel je spierpijn?

Echte spierpijn merk je meestal pas na 24 uur. De hevigste pijn volgt na ongeveer 48 uren. Als je een nieuwe beweging oefent kan je zelfs wel zeven dagen spierpijn hebben. Uit onderzoek blijkt dat de excentrische beweging (rek van de spier) voor de meeste spierpijn zorgt. Statische oefeningen veroorzaken minder spierpijn en concentrische bewegingen veroorzaken geen spierpijn.

Maar waarom voel je de spierpijn pas lang na de inspanning?

Veel van de beschadigingen ontstaan niet tijdens de work out, maar een flinke tijd na de inspanning. De herhalingen van ongewoon samentrekken en uitstrekken van een spier veroorzaakt intracellulaire calciumlekken. Dit is hetzelfde calcium dat de spier doet samentrekken. Is dit volbracht dan trekt het calcium zich terug in de isolerende reserves. Er ontstaan langzaam lekken die corresponderen met de pijnreceptoren kort voordat je spierpijn echt begint te voelen. Vandaar het verschil in tijd tussen training en spierpijn.

Met dank aan Fit.nl, het online sport- en gezondheidsplatform van Nederland en België.

 
 “Recreatievakbeurs”