Actief herstellen? Zwemmen natuurlijk!

Actief herstel is een bekend begrip onder sporters. Om alles eruit te halen op sportief gebied is rust cruciaal. Alleen het is vaak een van de meest onderschatte onderdelen van een trainingsschema. Maar rust hoeft niet altijd te betekenen dat iemand direct op de bank neerploft, hoewel in sommige gevallen dit ook zeker fijn is, herstellen door rustig te bewegen is ook zeker geen verkeerde optie.

Positief effect

Uit onderzoek blijkt dat 20 tot 30 minuten matig intensief bewegen (op 70% van je maximale hartslag) na een krachttraining een positief effect heeft op je dynamische kracht. Het bevordert het spierherstel (hoewel je er niet altijd minder spierpijn van krijgt) én zorgt ervoor dat het lichaam afbraakproducten uit spierweefsel sneller verwijdert en er meer voedingsstoffen aangevoerd kunnen worden.

Zwemmen natuurlijk!

En wat is uitermate geschikt om rustig te bewegen zodat je goed aan je herstel kan werken: zwemmen! Uiteraard… Op Glow magazine las ik een aantal interessante tips voor zwemliefhebbers om naast het fysieke herstel ook te denken aan de mindset door te kiezen voor een moving meditation training. Een training waar je na een half uurtje volgens Glow magazine een heerlijk gevoel aan over houdt! En dus een aanrader voor de zwemliefhebber van jouw zwembad.

  • Kies een tempo dat heel comfortabel voelt. Concentreer je op het tempo en voel of het gemakkelijk gaat (het gaat dus niet om het tempo op je sporthorloge, maar om je gevoel)
  • Heb je het juiste tempo te pakken? Probeer dan nu je hoofd leeg te maken en vergeet alle dagelijkse beslommeringen.
  • Is je hoofd leeg, breng dan de focus naar je ademhaling. Zorg voor een steady ritme van inademen en (langer!) uitademen. Houd dat vooral vast.
  • Breng vervolgens je aandacht naar je bewegingen. Concentreer je op je nek, handen, armbewegingen, benen, voeten… Wanneer je spanning voelt moet je proberen dit los te laten en elke beweging zo ontspannen mogelijk uit te voeren en in een vloeiende beweging jezelf voort te bewegen.
  • Met dank aan Glow Mag.nl, een online magazine voor een healthy & happy lifestyle en ook te volgen via facebook, twitter en instagram.