10 tips voor een zonnig dagje in het buitenbad

Na een periode van regen, hebben we dan eindelijk mooi weer met zomerse temperaturen. Heerlijk weer om naar buiten te gaan. Beter nog: om naar het buitenbad te gaan! Afkoelen in het water, uitrusten op de ligweide, afkoelen in het water, uitrusten op de ligweide: wie doet je wat? De zon… Vergeet vooral niet de zon. Bescherming tegen de zon is heel belangrijk. Zeker voor onze kinderen, waar de huid nog heel teer is. Hoe? Wij geven 10 tips om verbranding te voorkomen. Deel deze vooral ook met jouw zwemouders voor een gezond dagje in het buitenbad!

10 tips voor een gezond dagje in het buitenbad

  1. Gebruik voor kinderen een zonnebrandcrème met een beschermingsfactor van minstens 30.
  2. Smeer kinderen ’s ochtends meteen in, na het tandenpoetsen bijvoorbeeld. Zo wordt het onderdeel van de routine en kan de crème goed intrekken.
  3. Herhaal het smeren iedere 2 uur. Smeer ook opnieuw in wanneer kinderen uit het water komen, zijn afgedroogd of hebben gespeeld en gezweet.
  4. Waterproof of waterresistant betekent dat het tijdens het zwemmen beter op de huid blijft zitten, maar niet dat het de hele dag blijft zitten. Dus ook bij waterproof: smeren na het zwemmen.
  5. Lees meer over de campagne ‘Smeren, kleren, weren’ van de KWF: Lekker buiten zwemmen? Smeer je heel goed in!

  6. Als je zeker wilt zijn van bescherming, kies dan voor UV-werende kleding. Dit beschermt met een hoge factor, ook als de kleding nat wordt. Zeker een aanrader voor waterratten…
  7. Gewone kleding beschermt ook. Maar hoe lichter van kleur en hoe dunner de stof, des te meer uv-straling het doorlaat. Een droog wit t-shirt biedt bescherming van SPF 15, een nat shirt nog minder.
  8. Vergeet vooral ook niet het gezicht en rond de ogen vaker te smeren bij het dragen van een zwembrilletje. Door het steeds op en af doen van dit brilletje, verdwijnt het beschermlaagje eerder.
  9. Kinderogen zijn kwetsbaar, een goede kinderzonnebril met voldoende UV-bescherming is zeker geen overbodige luxe.
  10. Even niet zwemmen? Zoek dan een schaduwplek zoals bomen of parasols. Let wel op: in de schaduw kun je ook verbranden door de indirecte straling (de aarde weerkaatst een deel van de stralen in een andere richting). Dus ook in de schaduw alert zijn met smeren.
  11. Precies weten wat de zonkracht is en wanneer je moet smeren en weren? Check de UV-radar app van KWF. Deze app geeft de zonkracht aan, geeft huidadvies én laat weten wanneer je weer moet smeren en de zon uit moet.

Kijk voor meer informatie bij de KWF Kanker Bestrijding