Lekker buiten zwemmen? Smeer je heel goed in!

De zomerse dagen komen er weer aan. Met nog een hele zomer voor de boeg, hopen we natuurlijk op een mooi buitenseizoen. Heerlijk buiten zwemmen. Bewegen en buitenlucht, gezonder kan bijna niet. Maar hoewel het goed is om in de zomer wat extra vitamine D op te doen, heeft de zon ook een keerzijde. Iets waar je als je een dagje naar het buitenbad gaat, rekening mee moet houden. Zeker als het om kinderen gaat, hun huid is extra kwetsbaar voor de schadelijke gevolgen van uv-straling. Om ouders en kinderen hiervoor te waarschuwen én te laten weten waar zij op moeten letten, is de KWF de campagne ‘Smeren, kleren & weren’ begonnen.

Gevaren zonnestralen

Uv-stralen beschadigen je huid, waardoor de kans op huidkanker wordt vergroot. De huid van kinderen is ook nog eens extra kwetsbaar. Net als bij volwassenen vernieuwt de huid zich voortdurend, alleen een kinderhuid moet daarnaast ook nog groeien. De celdeling bij kinderen gaat daarom sneller en hierdoor heeft de huid soms te weinig tijd om de (door zonlicht) beschadigde huidcellen te herstellen. In die cellen ontstaan dan ‘littekens’ en hoe meer ‘littekens’, hoe groter de kans op huidkanker op latere leeftijd. Bescherming is daarom van groot belang. Voor jong én oud. En dan gaat het niet alleen om het gebruik van zonnebrand. Ook moet je letten op kleding en is het verstandig om de zon ook eens te weren.

Wat moet je doen?

  1. Smeren
    Smeren met zonnebrandcrème is écht een must, ook in de schaduw. Gebruik voor kinderen minstens een beschermingsfactor van 30 en smeer een half uur van te voren in zodat het goed kan intrekken. Herhaal het smeren iedere 2 uur, of vaker na het zwemmen of het afdrogen. Zorg vooral ook dat je geen plekje overslaat en vergeet de kwetsbare plekken zoals oren, lippen én de bovenkant van de voeten niet. Voor kinderen raadt de KWF niet aan om specifiek kinderzonnebrand te gebruiken. Bekijk zelf welke producten fijn zijn en het beste passen bij het kind. En smeer ook als het bewolkt is, de wolken houden de schadelijke uv-stralen niet volledig tegen en verbranden als het bewolkt kan dus ook.
  2. Lees ook: Ouders opgelet! Zo kan elk kind op een veilige manier genieten van water

  3. Kleren
    Naast het smeren moetje ook letten op kleding, denk bijvoorbeeld aan een pet en uv-werende kleren. Uv-werende kleding biedt hoge bescherming en beschermt ook als de kleding nat wordt. Zeker handig voor tijdens het zwemmen. Daarnaast droogt uv-werende kleding snel en is het ademend, waarvoor het niet te warm wordt. Gewone kleding kan ook, maar hoe lichter van kleur en hoe dunner de stof des te meer uv-straling de kleding doorlaat. Een droog wit T-shirt biedt een bescherming van SPF 15, als het nat wordt houdt het nog minder uv-straling tegen. Zwemmen in gewone kleding is dus zeker geen goed idee, kies dan voor UV werende zwemkleding. En vergeet vooral ook de ogen niet, bescherm deze met een goede zonnebril.
  4. Weren
    Of je nu op vakantie bent of in Nederland blijft, als de zon schrijnt is het genieten. Zo vaak maak je dat natuurlijk niet mee. Hoewel we dus graag de zon opzoeken op een mooie zomerse dag, is het ook goed om bewust de zon te mijden. Zo af en toe moet je dus zeker beschutting zoeken, bijvoorbeeld door de schaduw op te zoeken. Schaduw zorgt ervoor dat uv-straling minder aanwezig is en zorgt voor verkoeling. Maar let op, schaduw laat wel zonnestralen door en je kunt in de schaduw dus ook verbranden. Ook onder een parasol die niet van uv-werend materiaal is gemaakt. Smeren is dus ook buiten uit de zon van groot belang.




Variodeck