‘Creëer een omgeving waarin het kind iets durft te proberen’

Kinderen zijn eigenlijk intelligenter dan volwassenen. Het enige dat ze missen is kennis en ervaring. Het lijkt alsof volwassenen slimmer zijn dan kinderen, maar dat is niet zo. Volwassenen weten wel vaak meer en hebben daarmee een voorsprong op kinderen. Volwassenen hebben vooral meer kennis door ervaring. Ervaring is de sleutel tot leren en het enige dat kinderen moeten is het opdoen van ervaring.

Regelmatig hebben we een gebrek aan respect voor kinderen en zijn we niet altijd bereid de kinderen serieus te nemen. Misschien moeten wij wel wat meer bescheidenheid en respect tonen aan kinderen. Respect hangt samen met een positief gebruik van macht. Maar misschien moeten we ook accepteren waar kinderen in hun ontwikkeling zijn. Niet onszelf als vertrekpunt nemen, maar het kind. Ons afvragen wat echt goed is voor het kind en niet altijd zeggen: ‘ik zou…’ of: ‘Ze moeten gewoon….’ Ik ken een heel aardig, vrolijk en creatief jongetje. Mijn vriendje is 11 jaar en houdt van buiten spelen en plezier maken met vriendjes. Helaas komt de CITO toets er aan. Hij wil graag naar het VMBO, de theoretische leerweg zoals dat heet, want daar gaan zijn vriendjes ook heen. Helaas zegt zijn meester dat hij dat toch niet gaat halen en als hij een twijfelscore krijgt, zal hij hem een negatief advies geven. Meester is voor duidelijkheid, ja duidelijk is hij wel.

Dan zou je denken dat zijn meester een pedagogische opleiding heeft gehad. Heeft hij misschien ook wel gehad, maar hij gedraagt zich er niet naar. Vanuit een machtspositie is hij bijna kleinerend naar mijn kleine vriend. Waarom bij een jongetje met weinig zelfvertrouwen, dat maar geen vragen stelt uit angst om dom gezien te worden en al snel denkt: dat zal ik wel niet kunnen. Bovendien voelt mijn vriendje zich als kind hiermee niet echt gewaardeerd door zijn meester, niet echt de moeite waard. Eigenlijk vind ik zo’n meester een hopeloos geval. Het zou zo fijn als mijn vriendje zich gewaardeerd zou voelen, ook als hij een wat lagere score voor zijn CITO toets zou halen. Zich gewaardeerd voelen geeft hem waarschijnlijk zoveel zelfvertrouwen, dat hij daardoor juist met een hogere score uit de CITO toets komt. Voor zwemmen geldt eigenlijk hetzelfde: neem het kind als vertrekpunt.

Lees de hele column in ZwembadBranche nr.27

door: Leône Hamaker
Wilt u reageren of heeft u vragen mail Leone