Starten als ZZZZP-er? ben jij een prijsvechter of een expert…

Het aantal ZZZZP’ers groeit binnen de zwembadbranche. ZZZZP? Ja, de ‘Zelfstandige Zwemonderwijzers Zonder Zwembad en Pupillen’. Waar freelancers in andere branches ondertussen gebruikelijk zijn, moet onze branche er nog wel even aan wennen. Begrijpelijk. Maar wat betekent het eigenlijk om als zelfstandige zwemonderwijzer aan de slag te gaan? Profilering is heel belangrijk, nog belangrijker is het om de juiste keuze te maken.

Op een dag besluit je zelfstandig ondernemer te worden. Dit kan zijn om allerlei redenen, belangrijker is dat je vooraf weet waar je aan begint. Zelf heb ik in de inmiddels 9 jaar dat ik voor mezelf werk de transitie meegemaakt van een ondernemende manager naar managende ondernemer. Mijn drive was en is nog steeds het gevoel van vrijheid. Ik hou ontzettend van reizen en nieuwe mensen ontmoeten. Daarnaast ben ik leergierig en wil ik waar ik kom een toegevoegde waarde zijn. Als zelfstandig ondernemer heb ik de volledige vrijheid om dat te doen.

Om als zelfstandig ondernemer te kunnen werken, moet je natuurlijk naar de Kamer van Koophandel. Maar voordat je hier heen gaat, is het goed om eerst een aantal zaken voor jezelf op een rij te zetten. ‘Wat ga je precies doen?’, ‘Wie is jouw potentiële klant?’ en ‘Hoeveel uur per dag en per week kan je declareren?’. Dan komt natuurlijk ook de praktische vraag van elke beginnende freelancer: ‘Wat is een reëel tarief?’. Of liever gezegd: ‘Wat is de toekomstige klant bereid om te betalen?’. Je kunt je, als je het heel zwart – wit bekijkt, op twee manieren profileren. Je bent óf een prijsvechter óf een expert. Een beetje van de één en een beetje van de ander werkt niet.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Lekker in je vel op je werk? Gelukkig maar…

Een prijsvechter is nooit de beste op zijn of haar vakgebied en gaat voor heel veel uren. Voordeel hiervan is dat je waarschijnlijk veel kunt declareren en bij veel accommodaties welkom bent. Je prijs is je unique selling point, je wordt dan ook meestal niet geselecteerd op kwaliteit. Is iemand anders goedkoper, dan kiest men daarvoor. In de praktijk zal jouw uurtarief dan ook vaak ongeveer hetzelfde zijn als van een reguliere medewerker.

De expert gaat voor een hoger uurtarief. De kans bestaat, zeker in het begin, dat je dan minder uren maakt. Je verdient per uur natuurlijk wel meer. Je unique selling point is nu je expertise, hierop word je geselecteerd. Voor de klant is prijs dan ook minder belangrijk en je concurreert vooral met andere experts. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je altijd een topprestatie levert. Zo niet, wordt het erg lastig om vervolgklussen te krijgen.

Kort gezegd komt het dus eigenlijk neer op de volgende keuze. Ben je een onderwijzer met veel kennis en ervaring, dan positioneer je jezelf als expert. Maar weet je dat je hier (nog) niet aan voldoet, zet jezelf dan in de markt als de goedkoopste zwemonderwijzer. Wat kies jij?

Deze blog is geschreven door Richard van den Berg, eigenaar Dutch Swim School Assist