Zwemmen met een beperking? Denk in mogelijkheden!

Terwijl Frans Bauer hoopt op een doorbraak in Amerika met zijn bekendste nummer in het Engels: ‘A moment for me’, speelt de Jostiband ‘Heb je even voor mij?’ onder water. Onder water? Ja echt! De Jostiband, een band met mensen met een verstandelijke beperking, wilde iets bijzonders doen: een recordpoging om in het Guinness Book of Records te komen. En dus werd het idee geopperd om onder water te spelen. Hoewel ze er met elkaar dubbel en dwars in geslaagd zijn, -ondanks alle ‘beperkingen’ zoals koud water, een onbekend zwembad, duikpakken, het gebruiken van andere instrumenten dan gebruikelijk- komen zij niet in het felbegeerde ‘boek’. Dat mocht de pret niet drukken, want de Jostiband denkt niet in beperkingen, maar in mogelijkheden.

Anders ‘lerenden’

Denken in mogelijkheden!? Ja, dat is makkelijk gezegd als je een bad vol met stuiterende kinderen hebt. Kinderen die niet vooruitgaan in hun vaardigheden en alleen maar lopen te… Dan klinkt het mooi om in termen als anders leren en in mogelijkheden te denken. De verleiding is dan juist groot om kinderen een label te geven: ADHD, autisme, watervrees… Fijn, dan weet je dat het niet aan jou ligt en kun je het zo ook met je collega’s bespreken. Toch helpt het je niet. Want ook al zou je al weten dat er bij een kind ADHD gediagnosticeerd is, dan nog is de vraag in welke mate en welke vorm hij dit heeft. In de praktijk zie ik veel verschillende benamingen voor de zwemles van specifieke doelgroepen. Zoals zwemles op maat, extra aandacht-les, zwemles met fysiotherapeut. Laatst zag ik bij een zwemschool dat Superspetters wordt gezien als middel voor anders ‘lerenden’. Alles is uiteraard mogelijk, maar hoe zit het nu eigenlijk met stoornissen, beperkingen en handicap

Lees ook: Sorry Harrie, ik zet je even op mute…

Mogelijkheden

Je zou kunnen zeggen dat een stoornis een lichamelijk defect is van een lichaamsfunctie: lichamelijk, verstandelijk of anders. Een stoornis wordt altijd vastgesteld door een arts. Een beperking kan het gevolg zijn, iemand kan zich hierdoor beperkt voelen in gedrag of activiteiten. Maar dat hoeft natuurlijk niet. En dat hoeven wij een kind ook niet aan te doen. Of de ouders. Een handicap is wanneer iemand (ernstig) beperkt wordt in het sociaal maatschappelijk functioneren. En dat kunnen wij over het algemeen nog niet voorspellen voor kinderen die nog aan het begin van hun leven staan. Veel mooier is om, net zoals de Jostiband, naar mogelijkheden te kijken en eens andere dan gebruikelijke paden te bezwemmen. Welke andere werkvorm werkt wél? Tip: ga eens brainstormen met je collega’s over andere werkvormen. Experimenteer en kies na enige tijd de beste werkvormen.

Deze blog is geschreven door Irma Kokx. Irma is al jaren werkzaam in de zwembranche en in haar boek ZVVEM heeft zij haar eigentijdse kijk op zwemles beschreven. Daarnaast adviseert zij zwembaden op het gebied van exploitatie en communicatie.




E.B.T.C.