Zo haal je meer uit je werk én je privéleven

Ben jij altijd druk op je werk en kom je tijd tekort? Heb je het gevoel dat je niet optimaal kunt werken? Dan wordt het tijd om je werk en privéleven wat efficiënter in te richten. Maar hoe zorg er je er nu voor dat je niet constant het gevoel hebt druk te zijn? Op Fit.nl staan 8 tips om je minder druk te voelen én productiever te zijn op je werk. Wie wil dit nu niet?

  1. Durf te kiezen
    Misschien herken je het wel: je wilt uitblinken in heel veel dingen tegelijk en vaak lukt dit niet. Je kunt niet alles, helaas. Als je succesvol wilt werken, is het belangrijk om keuzes te maken. Less is more, dit geldt ook op de werkvloer. Ga voor jezelf na wat je goed kunt en hoeveel tijd je hebt. Maar bepaal ook wat je wilt bereiken. En durf dingen uit handen te geven.
  2. Maak een ‘niet vergeten’-lijstje
    Vaak denken we dat we dingen wel kunnen onthouden. Alleen dan blijft het ergens in je achterhoofd hangen. Of heb je het idee dat je iets moet onthouden, maar weet je niet meer precies wat. Hierdoor vermindert je focus. Schrijf dus zoveel mogelijk dingen die je niet moet vergeten op je ‘niet vergeten’-lijstje. Op deze manier houd je de focus en rust doordat je zeker weet dat je niets vergeet.
  3. Stel prioriteiten
    Ga na wat belangrijk is en begin ’s ochtends met de belangrijkste dingen. Wanneer je prioriteiten stelt, moet je goed kunnen onderscheiden wat belangrijk is en wat minder belangrijk is voor jou. Iets wat meer tijd kost, hoeft niet per se belangrijker te zijn.
  4. Check maximaal 2 keer per dag je e-mail
    Iedereen kan op elke moment van de dag mailen, maar als je je inbox de hele dag open hebt staan, word je continu afgeleid. Plan voor jezelf twee momenten in waarop jij je inbox checkt. Bijvoorbeeld aan het begin en het eind van je werkdag.
  5. En als je ook wil weten waarom het goed is om met je team eens stil te staan bij het werk, lees dan: Teamdag, met elkaar leren én lachen

  6. Zet je sociale media uit
    Afleiding is overal, online en offline. Al die prikkels kunnen weerstaan is ‘één van de grootste uitdagingen van deze tijd’, aldus de Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe. Zorg ervoor dat je privé en zakelijk goed gescheiden kunt houden. Stop je telefoon in je tas, zodat je minder geneigd bent om deze te pakken en bezoek geen socialmediakanalen als dit niet nodig is.
  7. Plan een ruime tijd in
    Wanneer een taak af moet, kun je vaak wel inschatten hoe lang dit ongeveer gaat duren. Het is handig om een ruime tijdsschatting te maken, zodat je zeker weet dat je de taken naar tevredenheid kunt afmaken.
  8. Stel dingen niet te veel uit
    Bedrijfspsycholoog Tony Crabbe zegt ‘de grootste verleiding ligt niet in lanterfanten, maar in het doen van makkelijke routineklusjes in plaats van complexe taken. Door druk te zijn, voelen we ons productief, maar in feite vermijden we het maken van moeilijke keuzes’. Dus hoe eerder je eraan begint, hoe sneller je er vanaf bent. En misschien valt het achteraf zelfs allemaal wel mee.
  9. Zorg dat je genoeg slaapt
    Wanneer je slaapt, laad je je op voor de volgende dag. Zorg er dus voor dat je voldoende uitrust, zodat je de volgende dag voldoende energie, zin en focus hebt voor je werk. Dit zorgt er uiteindelijk ook weer voor dat je vrolijker op de werkvloer bent. En ga bij voorkeur op een vast tijdstip naar bed -zowel doordeweeks als in het weekend- om met een uitgerust gevoel wakker te worden.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houd je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.