27 maart ZwembadBranche Congres

Swimfun opnieuw winnaar social media ranking #13

Swimfun uit Joure is de dertiende winnaar van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’. Zij prolongeren hiermee hun titel, want ook vorige keer waren zij de beste op het gebied van social media in de zwembranche. De top 10 van de lijst is ten opzichte van de vorige ranking redelijk in tact gebleven. De enige twee nieuwkomers in de top 10 zijn Zwembad De Waterlelie en Zwembad de Koerbelt. De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst is Zwembad BinnenZee op plek nummer 18.

Intent en latent

Om te scoren in de Top 50 gaat het dus om volgers, maar bovenal interactie. Alleen hoe bereik je dat? Social media speelt alweer een geruime tijd een belangrijke rol in ons leven. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat we niet meer zonder kunnen. Zeker niet sinds de opkomst van de smartphone waarmee door de mobiele mediaconsumptie social media nog meer letterlijk binnen handbereik is. Met zo’n zakcomputer de hele tijd bij de hand, ligt de wereld nog meer aan onze voeten. Maar wat doen wij er zoal mee? Modern mediagebruik valt grofweg in twee categorieën: intent en latent. Bij intent gebruik, hanteren wij de telefoon vooral als navigatietool om onszelf direct van informatie te kunnen voorzien. Tot hoe laat is het zwembad open, is er discozwemmen vanavond, op welke leeftijd kun je het beste met zwemles beginnen, mag ik zwemmen als ik verkouden ben? Er is hier geen sprake van surfen en erin verdwalen, maar van googlen en even snel opzoeken. Bij latent gebruik is er meer behoefte aan ‘ronddwalen‘. Je kent het wel, je hebt even een momentje over en gaat een beetje kijken op je telefoon of tablet. Gluren op Facebook, wat posten op instagram, de virals checken op YouTube. Samen met WhatsApp zijn dit ook de populairste social mediaplatforms voor latent gebruik. Waarbij ondanks de groei van Instagram en Snapchat vooral Facebook nog veel wordt gebruikt.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Bekijk de hele lijst in ZwembadBranche #69

Interactie!

Voor beide groepen geldt dat jij als zwembad hen natuurlijk graag wilt bedienen. Voor intent gebruik betekent dit dat je alle info goed en overzichtelijk moet hebben staan. Is het duidelijk wat de openingstijden zijn, het programma, de lestijden, de evenementen en -niet onbelangrijk voor ons Nederlanders- de prijzen. Maar ook kun je (potentiële) bezoekers ‘lokken’ door content te plaatsen over zwemmen. Informatie specifiek over zwemmen waar een mogelijke bezoeker naar op zoek is. Denk bijvoorbeeld aan wie, wanneer en hoe moet leren zwemmen, wat de voordelen zijn van work outs in het water, voor wie het geschikt is en waarom. En wil je de latente gebruiker bereiken, dan zul je actief moeten zijn op social media. Post dus regelmatig op het platform waar je te zien bent en zorg ook vooral dat de content leuk is om te delen. Met name dat laatste is belangrijk want je wil niet alleen informatie geven, je wil ook aanzetten om dit verder te verspreiden. Dan wordt je bereik immers nog groter. Jouw volgers zijn dan ook niet langer targets die je wil bereiken en bedienen, maar partners die aan al hun volgers vertellen hoe leuk jouw zwembad wel niet is en jou dus helpen aan meer volgers en -nog leuker- bezoekers. En of je hiermee op de goede weg bent? Check de Top 50. In deze Top 50 is er niet zozeer aandacht voor volgers, maar juist ook voor de interactie. Zo weet je waar je staat en nog beter, wat je nog kunt doen.

‘Ranking the Pools’

Het ranken van de 162 deelnemende zwembaden en zwemscholen in onze social media top 50 geeft een goed beeld van de activiteit van zwembaden en zwemscolen op de verschillende social media kanalen. Zo heeft Laco Glanerbrook het meeste aantal volgers op Twitter (3.467) én Instagram (2.522). Swimfun heeft het meeste aantal Facebook fans (10.108). Maar zoals vaker vermeld geeft het aantal fans slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Daarom wordt er ook veel waarde gehecht aan interactie.

Bekijk de hele lijst in ZwembadBranche #69


advertentie

ZwembadBranche Congres 2024