23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Zilveren Team:Fit-certificaat De Mirandabad: ‘Zo wil ik doorgaan voor goud’

Voorheen was er niks gezonds te vinden in de kantine van het De Mirandabad in Amsterdam. Een jaar later bestaat het assortiment van de sportaccommodatie al voor zestig procent uit een gezondere keuze. Dankzij de voortvarende aanpak van onder anderen coördinator horeca Laila Himmich is de kantine inmiddels bekroond met het zilveren Team:Fit-certificaat.

Team:Fit

Toen Laila Himmich bij het De Mirandabad kwam werken, viel haar meteen opdat als je iets wilde eten het altijd iets vettigs moest zijn. “Zelf was ik bezig met gezonder te eten en ik zag het ook overal om me heen. Het is nu echt de tijd ervoor. Er wordt heel erg op voeding gelet en ook wij willen de kinderen graag van jongs af aan stimuleren om gezond te eten. Ik vind ook dat we een ongezond aanbod in de kantine niet past bij een sportaccommodatie. Maar dan moet je dat wel in je assortiment hebben.” De manager van het De Mirandabad, Abdelkarim Aknin, stuitte op Team:Fit van JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht)en en samen met Team:Fit-coach Nikki Ramsteijn is Himmich aan de slag gegaan met het assortiment in de kantine. “Er was letterlijk niks gezonds in onze kantine te vinden. Nu bieden we gesneden fruit, bakjes met snackgroenten en smoothies aan.” Er is ook behoorlijk gesneden in het aanbod frituur. “Naast de friet zijn er nog vier snacks, dat is alles. Vroeger waren dat een stuk of vijftien.”


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwemlesmaterialen? 👉 Klik hier.



Lees ook: Zoveel mogelijk ‘Gezonde Scholen’: het zwembad kan helpen!

Behoefte aan gezond

Sommige kantinebezoekers waren in het begin wat sceptisch, maar ook veel mensen zijn heel enthousiast. “Je ziet dat sommige mensen gewoon heel veel behoefte hebben aan even een gezonde snack tussendoor. Iedereen was ook nieuwsgierig naar wat er op het menu stond.” De veranderingen in de kantine vallen ook goed bij de medewerkers. “In plaats van een patatje of een broodje frikandel met een cola, lopen ze nu met een bruin broodje gezond met een smoothie.” De gezondere producten worden via krijtbordjes aangeprezen, maar Himmich heeft ook een andere manier om de gezonde keuze aantrekkelijk te maken. “Gezond is eigenlijk altijd vele malen duurder dan ongezond, maar bij ons zijn de gezonde producten juist goedkoper. Natuurlijk maak je dan niet overal winst op, maar dat maakt me niet uit. Ik vind het ook erg belangrijk dat je iets stimuleert. Dat hebben we gewoon nodig voor de toekomst. Iedereen wil uiteindelijk dat de kinderen gezond zijn.”

Als een tierelier

Gelukkig begint het wel steeds beter te lopen. “De omzet is wel iets minder dan het was, maar je moet mensen ook de tijd geven. Het gaat vanzelf wel beter. Het gesneden fruit (zoals de appels) loopt als een tierelier, net als de snacktomaatjes. Ook de smoothies zijn niet aan te slepen.” Himmich had direct bij het begin het zilveren certificaat als doel gesteld. “Ik ben heel enthousiast en vond het geen uitdaging om voor brons te gaan. En door goed te luisteren naar Nikki en er ook zelf veel werk in te steken, hebben we het toch in één keer gehaald. Dat vind ik een enorme prestatie!”. De coördinator horeca is vastbesloten om er ook in de toekomst vol tegenaan te gaan. “Ik ga kijken welke producten niet zo goed lopen. Die kunnen we er dan uithalen en vervangen voor een gezondere keuze. Zo wil ik absoluut doorgaan voor goud”, besluit Himmich.

Kijk voor meer informatie over Team:Fit en een gezonde kantine op Team:Fit

Bron: Team:Fit