Welke factoren zijn in negatieve én in positieve zin van invloed op overgewicht. Behalve veel zwemmen…

Meer bewegen, minder eten. Dat zou ons moeten beschermen tegen overgewicht en helpen met afvallen. Hoewel het in de basis zo werkt, zijn er veel andere factoren ook van invloed. Het World Cancer Research Fund heeft recent een rapport hierover gepubliceerd. Er zijn verschillende factoren in onze voeding en leefstijl die overgewicht en obesitas veroorzaken. Alle onderzoeken naar deze factoren zijn door een team van experts samengevat in een rapport. Er is sterk bewijs gevonden voor een aantal factoren die het risico verhogen op een te hoog gewicht en een aantal factoren die juist bescherming bieden tegen overgewicht. Natuurlijk helpt veel zwemmen overwicht te voorkomen of verhelpen, maar er zijn dus nog meer factoren. Op Fit.nl ging Neeke Smit, Sportdiëtiste & personal coach, hier dieper op in.

Risicofactoren

Het panel heeft voor verschillende factoren sterk bewijs gevonden dat ze overgewicht in de hand helpen. Zo is er sterk bewijs dat een lange schermtijd het risico op overgewicht verhoogt. Vooral bij kinderen is dit risico aangetoond. Maar ook voor volwassenen is het belangrijk niet te lang achter een scherm te zitten. Behalve dat een lange schermtijd samengaat met weinig lichaamsbeweging, is er ook een verband gevonden met het eten van veel en energierijke voeding. Uiteraard heeft voeding ook een grote invloed op overgewicht. Hier zijn verschillende factoren te benoemen. Over het algemeen wordt een westers eetpatroon gezien als een grote risicofactor. Denk dan aan een voedingspatroon rijk aan vlees, vet en suiker. Ook dranken waar suiker aan is toegevoegd zijn dikmakers, zoals frisdranken, sportdranken en energiedranken. Voor dranken die gezoet zijn met zoetstoffen die geen energie leveren is geen sterk bewijs gevonden dat het de kans op overgewicht vergroot. Daarnaast is het gebruik van fastfood zoals burgers, patat en gefrituurde kip niet geheel verrassend een risicofactor.

Wat beschermt tegen overgewicht?

Behalve dat er bewezen factoren zijn voor het ontwikkelen van overgewicht zijn er ook factoren die hier tegen kunnen beschermen. Beweging in het algemeen beschermt uiteraard tegen overgewicht. Probeer verder qua voeding te streven naar een Mediterraan dieet. Dit is een eetpatroon rijk aan groente, fruit, volkoren producten, vette vis en oliën en matig in vlees. Sowieso is een voeding rijk aan vezels ook een bewezen beschermende factor, kies dus vaker voor volkoren. Ook een zittende leefstijl is een bewezen risicofactor. Vooralsnog geven de onderzoekers aan dat er naar de effecten van onder andere een vegetarische of veganistische voeding, een gevarieerde voeding, eten in de avond, het aantal eetmomenten, zoetstoffen, krachttraining en slaap nog te weinig onderzoek is gedaan. Hierover kunnen nog geen conclusies worden getrokken.

Overige factoren

Behalve voeding en leefstijl zijn er nog andere interessante factoren die verband houden met overgewicht. Zo is er wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft dat erfelijkheid ook zeker van invloed is, maar hierbij spelen eerder genoemde factoren zoals je dieet en je omgeving ook een grote rol. Verder kan de omgeving zowel een beschermende als risicofactor zijn. Van belang is bijvoorbeeld of gezonde voeding beschikbaar en betaalbaar is. Of dat je op elke hoek van de straat verleid wordt door snackbars en koffietentjes. Psychosociale factoren zoals stress, eetstoornissen en depressiviteit hebben ook bewezen effect op het gewicht. Daarnaast komt er steeds meer bewijs dat de bacteriën in onze darmen een grote invloed hebben op onze gezondheid en gewicht. Zo blijkt het bijvoorbeeld dat het zogenoemde darmmicrobioom van iemand met een gezond gewicht anders is dan van iemand met overgewicht. De vraag is wel of dit een oorzaak of juist gevolg is van het verschil in gewicht of bacteriesamenstelling.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houd je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.




Splash Software